Spannend dystopisch verhaal

Greet Braem 28 november 2019 Hebban Recensent

Stel je voor dat steeds grotere delen van de wereld overstromen. Eerst verdwijnen de kustgebieden, maar langzaamaan verdwijnt ook het binnenland onder water. Elektriciteit en internet zijn niet meer, om hulpbronnen wordt gevochten en hele volksverhuizingen vinden plaats. Het grootste deel van de wereldbevolking heeft het niet gehaald en wie dat toch deed, probeert te overleven op een boot of in een van de zeldzame overgebleven dorpjes tegen een berghelling. Dat is de wereld waarin we ons in Na de vloed bevinden.

‘De wereld was een archipel van bergen en grote watervlaktes geworden.’

In een zeer korte proloog gaat de auteur zeven jaar terug in de tijd. Ze vertelt hoe hoofdpersonage Myra, zwanger van Pearl, machteloos moet toezien hoe haar vijfjarige dochter Row ontvoerd wordt. Daarna volgen een zestigtal relatief korte hoofdstukken, een spannend verhaal over hoe Myra en Pearl zich in de nieuwe wereld staande proberen te houden. Niets is hoe het was, niets is nog vanzelfsprekend. Terwijl de leefomstandigheden steeds extremer worden, is Myra vastbesloten haar oudste dochter terug te vinden.

Kassandra Montag is Amerikaanse, meer bepaald uit Nebraska, de plaats waar ook Myra uit Na de vloed opgroeide. Ze studeerde Engelse literatuur en ‘creative writing’ en is werkzaam als freelance journaliste. Haar prijsbekroonde poëzie en korte verhalen verschenen in verschillende tijdschriften. Haar debuut zal verkrijgbaar zijn in een tiental talen en wordt mogelijk verfilmd voor televisie. Voor de Nederlandse vertaling zorgde Mieke Trouw.

Hoofdpersonage Myra doet haar verhaal in de ik-vorm. Regelmatig heeft ze een korte flashback naar de tijd voor de ontvoering. Moeder en dochter ontmoeten nieuwe mensen waarmee ze samen reizen en zich ergens willen vestigen. Maar het leven is zo hard geworden. Wie kan je vertrouwen, is het verstandig om een hechte band met iemand op te bouwen of kan je beter iedereen op afstand houden? Wat als de zoektocht naar de ene dochter de andere in gevaar brengt? Hoe weet je in hemelsnaam waar je goed aan doet? Steeds weer zit Myra met haar geweten in de knoop, de emoties laaien hoog op.

Na de vloed kent een aantal schitterende personages, met één enkele karaktertrek of fysiek aspect weet de auteur ze tot leven te brengen. Zo zijn er de littekens van Abran, de moederlijke uitstraling van Marjan en de krullebol van Pearl. Veel aandacht is er voor de natuur en de nieuwe leefomstandigheden. Drinkwater en hout zijn zeldzaam en de nieuwe oceaan, die zowat het hele aardoppervlak bedekt, wemelt van de piraten. Geweld en bedrog, het is van alle tijden…

Montag is een rasechte verteller. Beschrijvende stukken in een zeer aangename schrijfstijl worden doorspekt met dialogen die de vaart in het verhaal houden. Korte, krachtige zinnen op momenten dat het echt spannend wordt, vooral naar het einde toe. Veel informatie over het moeilijke leven op het water, veel scheepstermen die het verhaal net dat tikkeltje realistischer maken. Het boek heeft misschien niet de verwachte ontknoping, maar bevredigend is die zeker wel.

Na de vloed is een boek over de verwoestende kracht van de natuur, over keuzes en verantwoordelijkheden. Wat betekenen liefde, woede, angst en verdriet in een wereld die helemaal op zijn kop staat? Een dystopisch verhaal dat spannend, verrassend en meeslepend is, een debuut waar Kassandra Montag trots op mag zijn.

Meer recensies van Greet Braem