Een warm nest

Iti boekjuweeltjes 23 september 2020
"'Waar denk je aan? Vroeg ik. 'Aan een liedje wat ik laatst hoorde. Een man wilde weten of zijn ex nu alles had wat ze wou.' 'En?' vroeg ik. 'Had ze dat?'"

In dit tweede deel na 'De ideale man' lees je hoe het nu verder gaat met Evelien, die inmiddels gescheiden is en een poosje alleen. Een heel nieuw leven ontvouwt zich voor haar en haar ex. Met elkaar komen ze voor nieuwe uitdagingen te staan. Maar dan, is daar plots haar oude vlam weer en vormen ze samen een nieuw samengesteld gezin. Maar is dit wat ze wil, doet ze hier goed aan, als het gaat om haar kinderen? Regelmatig slaat de twijfel toe en voelt ze zich schuldig. Want scheiden en opnieuw beginnen, met een man die nogal eigenaardig is, lijkt toch niet altijd gemakkelijk.

Hoekstra geeft je de antwoorden in dit verhaal met personages die deels fictief en deels uit haar eigen leven gegrepen lijken te zijn. Ze beschrijft herkenbare situaties die je in elk gezin tegen komt, in welke samenstelling dan ook. En juist die herkenbaarheid, verdrietig soms, of juist humoristisch maakt dit boek zo fijn. Bovendien leest het gemakkelijk en vlot door de korte hoofdstukken en voelt aan als een soap (haar eigen woorden) inclusief cliffhanger. Een verrassende wending die ik niet zag aankomen. Een twist die naar mijn mening wat vreemd aanvoelt gezien de stijl van het boek.

Toch ben ik benieuwd ben naar het volgende deel, want Hoekstra heeft aangegeven dat 'Evelien' een reeks van vijf gaat worden.

Meer recensies van Iti boekjuweeltjes