Wat houdt mensen in leven?

Jacqueline van Zwieteren 23 maart 2023 Auteur
‘Het gevoel van luxe en geluk dat het bezit van een hele tweeliterfles sake met zich meebrengt, heeft een onmeetbaar psychologisch effect.’

De blauwe schuit is een verzamelbundel van korte verhalen over de inwoners van het vissersdorpje Urakasu, een dorp op een steenworp afstand van Tokio, Japan. De belevenissen van de dorpelingen spelen zich af tussen juli 1928 en september 1929 en zijn opgeschreven door een dan nog onbekende schrijver (Shugoro Yamamoto). Ieder kort verhaal geeft een eenmalig beeld over één of meerdere inwoners.
In eerste instantie vond ik de personages in de verhalen oppervlakkig en wilde ik meer diepgang. Tot ik op het punt belandde dat ik de verhalen duidelijk zag als een afspiegeling van hoe het juist vaak in het leven gaat: je ontmoet één of meerdere personen, je observeert enkel of hebt een kort intermezzo. Het kan intrigeren of gewoon een feit zijn, maar de tijd, de plek of de zin geven je niet de gelegenheid om er meer over te weten te komen. Het is zoals het is. De zintuigen worden subtiel beloond met feitelijke beschrijvingen van natuur, maaltijden en mensen. De blauwe schuit is een verzameling van intieme observaties.

Meer recensies van Jacqueline van Zwieteren