Het zijn de tijden die heersen, niet de koningen

Jacqueline van Zwieteren 19 maart 2023 Auteur
Het achtste leven (voor Brilka) is een verhaal over een Georgische familie dat zeven levens vertelt, verdeelt over zes generaties en dat zich afspeelt tussen 1900 en 2006. Door de tijd volg je de lotgevallen van Stasia en Christine (beiden dochters van de chocoladefabrikant die een magische geheime (en gevaarlijke!) formule voor de smaak van warme chocola ontwikkelde), Kostja en Kitty (kinderen van Stasia), Elene (dochter van Kostja), Daria en Nitsa (dochters van Elene) en Brilka (dochter van Daria). Alle gebeurtenissen in het boek worden verteld door Nitsa aan haar nichtje Brilka.

Het geheel is een prachtig beschreven maar dramatische geschiedenis van een familie in de rode twintigste eeuw, tijdens de opkomst en ondergang van de Sovjet Unie, het IJzeren Gordijn en de perestrojka. Oorlogen, onderdrukking, verraad, vrijheidswens, armoede, rijkdom, haat en liefde, het komt allemaal aan bod.

Ik vind het boek een absolute aanrader, laat je niet afschrikken door de dikte (1280 pagina’s), het verhaal is zo boeiend, spannend en meeslepend dat je niet meer kunt stoppen met lezen.

Meer recensies van Jacqueline van Zwieteren