Intrigerend verhaal

Jeanine Feunekes 19 augustus 2020
De proloog is bijzonder spannend, je bent getuige van een vreselijke gebeurtenis, zonder dat je gelijk de gehele betekenis ervan kunt begrijpen. Ik was erg benieuwd naar hoe het verhaal zich verder zou gaan ontwikkelen. Het verhaal geschreven vanuit twee perspectieven, die van Kate en die van een van de jongens, je weet alleen niet wie van de vier, deze stukken zijn namelijk geschreven in de ik vorm. Je leert op deze manier twee kanten van het verhaal kennen. Wat ik erg aangenaam vond is dat beide perspectieven een eigen lettertype hebben.

In eerste instantie dacht ik dat het verhaal vanuit het perspectief van Kate met behulp van appjes, die aan het aan het begin van haar hoofdstukken staan, chronologisch werd verteld. De hoofdstukken zijn namelijk genummerd en beginnen met datum, tijdstip en met een appje. Deze appjes staan echter niet in direct verband met het chronologische verloop van het verhaal vanuit Kate’s belevenis, ze zijn zijdelings bij het verhaal betrokken. Via de data en appjes krijg je een groot deel van de gebeurtenissen mee, die staan echter los van het verhaal dat verteld wordt in de hoofdstukken zelf. Dit was een bijzondere leeservaring en het verhaal bleef hierdoor erg spannend.

Het blijft lange tijd geheim wie van de vier jongens het ik personage is. Natuurlijk had ik tijdens het lezen zo mijn ideeën wie hij zou kunnen zijn, maar de schrijfster wist zijn identiteit goed verborgen te houden. Elke keer als ik zeker wist wie het zou kunnen zijn, werd ik toch weer aan het twijfelen gebracht.

De titel Dit is ons verhaal kun je op twee manieren uit te leggen: het is het verhaal waaraan de vier jongens vasthouden om te proberen uit de gevangenis te blijven, maar het slaat ook op het gehele verhaal van het boek zelf. De manier waarop de titel van het boek is afgedrukt is al intrigerend. Het lijkt alsof de woorden een soort schaduw achter zich hebben, maar het woordje ons heeft een ander woord als ‘schaduw’, namelijk het woord zijn. Je ziet dus in feite twee verschillende titels in één: Dit is ons verhaal en Dit is zijn verhaal. De titel wordt op de eerste pagina van het boek nog eens herhaald en daar zie je de tegenstelling met de schaduw duidelijker dan op de cover zelf. Daarnaast staat er op de kaft nog de intrigerende teaser; Vijf gingen het bos in, vier kwamen er terug.

Mijn verwachtingen van dit verhaal waren hooggespannen, alleen al door al deze kleine details. Ashley Elston heeft mij niet teleurgesteld. Ik had tot het einde niet door wie de dader was. Ik had zo mijn theorieën, maar bleek er uiteindelijk toch naast te zitten. Ashley Elston met Dit is ons verhaal een overtuigend en sterk verhaal neergezet. Ze weet het zowel qua schrijfstijl als qua inhoud op een intrigerende manier over te brengen op de lezer. Ik heb dan ook volop van dit boek genoten en kan het zeker aanraden.

Meer recensies van Jeanine Feunekes