Intrigerende verhalen

Jeanine Feunekes 29 april 2021
Wat een bijzondere verhalen staan er in deze bundel! Ze zijn het resultaat van een schrijfwedstrijd, georganiseerd door Godijn Publishing. Ik heb erg genoten van de sciencefiction- en fantasyverhalen. Ik vind het bijzonder in welke hoedanigheid het woord “Nevelkinderen” gebruikt kan worden voor een verhaal, hoeveel mogelijkheden er bestaan om rondom één woord een nieuw en origineel verhaal te verzinnen. Sommige schrijvers hebben het woord “Nevelkinderen” letterlijk genomen, anderen hebben met het idee ervan gespeeld in hun verhaal. Er waren verhalen bij die mij lieten wegdromen, maar ook die mij aan het denken zetten over wat ik zou doen als ik in een zelfde situatie als het hoofdpersonage terecht zou komen. Ik was aangenaam verrast hoe divers de verhalen over Nevelkinderen zijn en van het hoge niveau.

Zoals bij elke verhalenbundel heb je zo je voorkeur voor enkele verhalen, dat hou je helaas niet tegen, lezen blijft een persoonlijke ervaring. Er zijn altijd verhalen die je meer liggen en je meer intrigeren dan andere verhalen. Mijn eigen drie favorieten (in willekeurige volgorde) zijn de volgende verhalen:

Rode riviertjes en een kop vol snot – Bart de Wolf
Een groep vrienden is tijdens hun vakantie op zoek naar een grot waar volgens een oud vrouwtje dat op het eiland woont, een schat is verborgen en waar schimmige kinderen, ook wel nevelkinderen genoemd, zijn.

Bij het lezen van een verhaal heb je toch altijd een bepaalde verwachting. Dit verhaal ging ineens compleet zo een andere kant op dan ik had verwacht, het was leuk om zo verrast te worden. Aan het einde heeft het ook nog eens een dubbele plottwist waardoor ik na het lezen het geheel even moest laten bezinken en daarna moest ik hardop lachen. Rode riviertjes en een kop vol snot is zonder meer een origineel en bijzonder verhaal.

Gevangen in de tijd – Ronald van Assen
Een broer en zus zijn door een bizar ongeluk eeuwig tot elkaar veroordeeld. Elk jaar verdwijnen ze van de plek waar ze wonen om geheel onvrijwillig op een andere, willekeurige en voor hun onbekende plek in het universum te verschijnen. Omdat de periode zo kort is, krijgen zij geen echte kans een bestaan op te bouwen. Zo gaat het al honderden jaren. Ze worden niet ouder, sterven niet en komen altijd na dat ene jaar weer bij elkaar terug. Dit hebben ze ontdekt toen ze probeerden onafhankelijk van elkaar een leven op te bouwen. Ze zitten voor eeuwig vast in de tijd.

Ik vond dit een intrigerend verhaal omdat je normen en waarden kunnen veranderen als je al eeuwenlang aan elkaar verbonden bent. De schrijver geeft goed het gevoel van verlies weer en het verlangen naar je leven vroeger, wetende dat je nooit meer terug kunt. Gevangen in de tijd is een ontroerend verhaal over hoe één keuze je gehele leven kan veranderen.

N.O.A.C.H. – Liesbeth Jochemsen
Het ruimteschip N.O.A.C.H is in opdracht van de mensheid op zoek naar ander intelligent leven in het heelal. Het is geprogrammeerd met de vraag ‘Zijn ze alleen?’. Het leven op aarde wordt namelijk steeds moeilijker vanwege overbevolking en omdat de aarde te beschadigd is om nog veel langer op te kunnen overleven. N.O.A.C.H. is op zoek naar een nieuwe thuisplaneet waar mensheid kan overleven. Hij heeft de opdracht om deze planeet leefbaar te maken voor mensen en eventuele levensbedreigende levensvormen te vernietigen. N.O.A.C.H vindt uiteindelijk een planeet en besluit dat deze leefbaar is voor de mensen van aarde. Echter zijn de bewoners van deze planeet gevaarlijk voor het menselijk ras, ze reageren vijandig op zijn aanwezigheid. Hij redt andere wezens met wie de mensheid goed zou kunnen samenleven en vernietigt al het andere leven met behulp van een giftige mist. Na een jaar zal de planeet weer leefbaar zijn en N.O.A.C.H stuurt een rapport naar aarde.

Wat een geweldige onverwachte twist had dit verhaal. Ik werd direct in het verhaal getrokken en was erg verrast aan het einde ervan. Een les die je eruit kan leren: vertrouw nooit alleen op techniek en AI, maar bekijk resultaten ook altijd nog vanuit het menselijk oogpunt.

In de colofon staat dat de verhalenbundel Nevelkinderen het resultaat is van een schrijfwedstrijd. De vijfentwintig beste verhalen zijn door een vakkundige jury gekozen. Er is zelfs een 26e verhaal, een bonusverhaal. Verder is er helaas geen uitleg. Door het boek te lezen weet ik dat Nevelkinderen het woord was waaromheen een verhaal verzonnen moest worden. Er is echter verder geen uitleg. Hoeveel schrijvers hebben er mee gedaan aan de wedstrijd? Wat waren de voorwaarden? Ik had het fijn gevonden hierover in een voorwoord of eventueel nawoord te lezen. Ik had ook graag willen weten of de verhalen op volgorde van winst zijn geplaatst of willekeurig door elkaar heen. Ook wordt helaas niet aangegeven waarom het bonusverhaal geplaatst is. Misschien een idee voor de uitgeverij bij een volgende verhalenbundel. Ik kijk ondanks dit kleine punt van kritiek uit naar de volgende wedstrijd en het boek dat daar het resultaat van zal zijn!

Meer recensies van Jeanine Feunekes