Maakt de hoge verwachtingen helaas niet waar...

De Stagiair is het debuut van Helen Monks Takhar. Het boek wordt aangeprezen als een psychologische thriller met als onderwerp de relatie tussen een veertiger en een millennial als stagiair. Thrillers lees ik graag en aangezien ik zelf tegen de veertig loop en veel met stagiaires werk, keek ik uit naar dit verhaal.

Wat mij als eerste opvalt is de schrijfstijl. Het boek wordt vanuit de twee hoofdpersonen verteld. Katherine, de veertiger die na een burn out niet meer de oude is geworden wat vooral van invloed is op haar werk en Lily, de stagiaire van 24 jaar en die gewend is alles te krijgen wat ze wil. Het is duidelijk aangegeven wanneer het verhaal vanuit wiens perspectief geschreven is, dus daar had ik persoonlijk geen moeite mee. Wel gebruikt Helen vaak moeilijke woorden, waardoor zinnen niet lekker lopen of waarvan je denkt 'waar gaat het in vredesnaam over'. Kan aan mijn vocabulaire liggen, maar dit stoorde mij vooral in het begin van het boek. Wat ik ook wel storend vond is dat Katherine haar verhaal, zij is het grootste deel van het boek aan het woord, aan Lily verteld.

Het verhaal kabbelt de gehele 340 bladzijden voort en de spanning bleef wat mij betreft achterwege. Het is vanaf het begin al duidelijk dat Katherine de nodige vooroordelen heeft over millennials en vanaf de eerste kennismaking heeft ze ook echt iets tegen Lily. Wat mij stoorde is dat Katherine dit niet uitspreekt richting Lily, dat ze dan toch haar hart uitstort bij Lily en haar direct verdenkt van allerlei 'slechte' praktijken. Deze worden ook wel bevestigd door Lily als zij aan het woord is, maar ik vond het een beetje ongeloofwaardig allemaal.

Richting het einde van het boek, kwam er gelukkig een iets andere wending in het verhaald welke niet op voorhand al te voorspellen was. Dat Lily het leven van Katherine overneemt, dat weet je al vanaf de eerste bladzijde. Maar dat Katherine niet degene is die je denkt dat ze is, wat eigenlijk de enige verrassing in het boek. Spanning heb ik niet gevoeld, dus de aanprijzing psychologische thriller wordt zeker niet waargemaakt.

Hoewel de verwachtingen hoog waren voorafgaand, maakt Helen deze niet waar. Jammer! Het was haar debuut, dus wellicht zal een volgend boek beter zijn. Al zal ik die niet zo snel gaan lezen, als ze haar schrijfstijl niet aanpast.

Meer recensies van books.plants.breda