Portret van een stukje vergeten geschiedenis

Liesbeth Jochemsen 21 september 2022 Auteur
Ik mocht dit boek lezen voor de groep Boeken toer lezen en recenseren van boeken van onbekende auteurs, waarvoor dank.
In Barbarije is het tweede deel uit een serie van vier over het Nederlandse slavernijverleden. Alle boeken zijn losstaande verhalen.
Dit boek gaat over de West-Indië vaarder Sint Joris, die met een lading jenever en een aantal passagiers naar Paramaribo vertrekt. Ter hoogte van de Kaapverdische eilanden wordt het schip aangevallen door Algerijnse piraten en alle opvarenden worden gevangen genomen en als slaaf verkocht.
Het boek heeft meerdere verhaallijnen. Je volgt de levens van een aantal opvarenden, zoals het rijke gezin van koopman Cats en de ruwe zeebonk Mooie Han. Sommige slaven hebben relatief geluk en worden ingezet voor huishoudelijke taken. Anderen leven onder erbarmelijke omstandigheden en moeten zwaar lichamelijke arbeid verrichten. Als de Zwarte Dood uitbreekt, doet men wanhopige pogingen om het noodlot te ontlopen.
Een ander personage dat je volgt is Thomas Hees. Hij woont in Algerije als afgezant van de Nederlandse republiek. Het is zijn taak om vrede te sluiten met de plaatselijke machthebbers. Maar zij hebben zo hun eigen belangen en moeten soms ook gewoon dansen naar de pijpen van hoger geplaatste personen. Dan zijn er ook nog de Britten en de Fransen die eveneens vrede willen sluiten met de lokale machthebbers. Het resultaat is een web van politieke intriges, machtsspelletjes en verraad.
Het boek geeft een heel duidelijk beeld van hoe het leven toen was. De slavernij, de piraterij, het leven aan het hof in Algerije, hoe men dacht over bepaalde zaken. Door de vele scheepstermen en Arabische woorden moet je wel vaak naar de woordenlijst achterin het boek bladeren. De tekeningen en historische toelichting in het boek, maken het verhaal meer dan compleet.
Ik heb echt van dit boek genoten! De verhaallijnen, de historische achtergrond, alles is even goed uitgewerkt. Het is een heftig verhaal over een stukje geschiedenis waar ik nog weinig van af wist.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen