Achter de muren van de schone schijn

Lieve F. 07 maart 2022
Bill, Karla, Jennica... geen van deze mensen lijkt een connectie te hebben met het echtpaar Steven en Regina. Ieder van hen draagt een rugzak gevuld met dingen des levens met zich mee en de ene kan daar al beter mee omgaan dan de andere.
Bill is na de dood van zijn vrouw een alleenstaande vader die er nauwelijks in slaagt genoeg inkomen te verwerven om zijn dochtertje Sally te onderhouden. De rekeningen raken niet meer betaald en uithuiszetting hangt hem boven het hoofd. Als laatste redmiddel besluit hij een kamer te verhuren.
Karla is ambitieus. Ze wil rechter worden. Opgegroeid bij een verslaafde moeder moet ze zelf instaan voor haar studiekosten. Ze besluit de kamer te huren die Bill in de aanbieding heeft en krijgt via een uitzendkantoor een baantje als schoonmaakster.
Jennica verkeert voortdurend in geldnood en terwijl haar jeugdvriendinnen gesetteld zijn, is zij nog altijd zoekende naar een vaste relatie. Tinder is haar hulpmiddel in het vinden van de ware.
Steven en Regina zijn een echtpaar dat het goed lijkt te hebben. Financieel zitten ze er heel warmpjes in en ze zouden een heerlijk leven kunnen leiden ware het niet dat Regina aan een ziekte lijdt waar geen duidelijke diagnose voor is.

Families staan er vaak om bekend hun geheimen goed verborgen te houden. In dit boek heeft ieder personage zijn of haar verborgen besognes en geheimpjes. Niemand loopt immers graag in de kijker vanwege prangende geldnood of een drugverslaafde moeder. Vandaar de uitdrukking: Schone schijn. Al te vaak staan buren en bekenden versteld als er in hun omgeving een familietragedie gebeurt.
Als de mensen in dit verhaal door hun verleden in het heden verbonden worden, lijkt het eerst allemaal onschuldig. Hun verbondenheid wordt noodzakelijker naarmate ook hun levens verstrengeld geraken.
Het boek behandelt de personages individueel in korte, aangenaam te lezen hoofdstukken. Vooral Bill die tot het uiterste gaat om zijn dochter Sally een aangename kindertijd te bezorgen en in zijn wanhoop nogal eens verkeerde beslissingen neemt, komt heel dicht bij de lezer te staan.
Zonder op enig moment belerend over te komen, worden delicate onderwerpen zoals overspel, mishandeling, misleiding en bedrog in het verhaal verwerkt. Toch behandelt dit boek ook de kracht van liefde, medeleven en toewijding.
Heel mooi uitgewerkte personages die in je hoofd kruipen. Sommige wekken al wat meer sympathie op dan andere, maar allemaal zijn ze uitgeschreven als mensen van vlees en bloed met gaven en fouten.
De cover van dit boek geeft, behalve de titel, weinig weg over het te verwachten verhaal. We kunnen de uitdrukking: 'Never judge a book by the cover' hier wel letterlijk interpreteren.

Familietragedie is geen verhaal met spannende scènes, maar een psychologisch uitgediept concept over hoe mensen in extreme situaties bereid zijn verder te gaan dan ze zelf ooit hadden kunnen vermoeden.

Ik mocht Familietragedie lezen met dank aan Thrillzone en uitgeverij Luitingh - Sijthoff

Meer recensies van Lieve F.