Vertrouw niemand, twijfel aan alles.

Lieve F. 26 juli 2023
Jackdaw: Kauw. Vogel met veelvoudige betekenissen.
De Kauw, een vogel van wijsheid en voorspoed in het ene geloof, een vogel die de dood aankondigt in een andere mythe.
Verwant aan de Ekster die erom bekend staat van glimmende dingen te houden en deze onbeschaamd steelt.

“Weten we al wat de dader heeft meegenomen? Haar oorbellen? Bingo! De Jackdaw heeft weer toegeslagen.” De manier waarop de dader in het niets verdween en als een kauw, glimmende snuisterijen meenam.

Jackdaw.. Is het een vogel, is het een vliegtuig... (sic) nee, het is een seriemoordenaar die alleen het hoofd van zijn slachtoffers achterlaat. Het lichaam iedere keer op mysterieuze wijze verdwenen.

Het lijkt de zoveelste saaie werkdag te zullen worden voor Matt Lewis. Als moderator bij een sociaal netwerk bestaat zijn taak er voornamelijk uit haat- en andere beledigende berichten te verwijderen. Tot er een beeld op zijn scherm verschijnt dat voor altijd op zijn netvlies zal gebrand zijn en in ieder van zijn nachtmerries zal terug keren.

Met deze binnenkomer van jewelste is na de proloog de trend gezet en heeft Cole je in zijn greep. Scarlett Delaney en haar toegenegen begeleider Frank staan voor een totaal raadsel. Het hoofd van het slachtoffer is er, maar het lichaam is op een onmogelijk lijkende manier verdwenen.

Terwijl Scarlett zich het hoofd breekt op de moord van een bekendheid, speelt zich verderop een ander menselijk drama af. Scarlett, niet bepaald geliefd bij haar collega’s, wil zich in de zaak van de Jackdaw koste wat kost bewijzen, in zo verre dat ze er haar ziel wil voor aan de duivel verkopen. Haar tomeloze ambitie om zichzelf te bewijzen en eindelijk aanvaard te worden door haar team, doen haar van het gerechte pad afwijken, foute keuzes maken en de verkeerde personen vertrouwen.

Van een schrijver als Daniël Cole, auteur van de sterke Ragdoll serie en de stand alone Mimic, zijn de verwachtingen bij de aankondiging van een nieuwe serie torenhoog.

Jackdaw is een titel die op zich al weinig weggeeft, wat voor de potentiële lezer al een trigger is. Cole getrouw zijn er in het boek wat gewelddadige scènes, maar die worden gematigd doordat de auteur zich veelvuldig bedient van een (over)dosis humor. Sommige scènes verliezen daardoor aan geloofwaardigheid. Het boek is heel filmisch geschreven wat een dikke plus verdient, maar voor wie, zoals ik, een boek leest alsof het een film is soms nadelig. Af en toe kreeg ik een ‘Mr en Mrs Smith’ gevoel.

Heerlijk, vlotte en korte hoofdstukken met taalkundige pareltjes die doorlezen zeker aanmoedigen. Vooral in de eerste helft van het boek kabbelt het soms wat en is het zoeken naar het tijdstip van de gebeurtenissen en af en toe was het even fronsen bij de verwarde chronologische volgorde.

Zo kan Scarlett nadat ze haar telefoon in een container heeft laten vallen, toch het toestelletje even later opdiepen uit haar zakken. Dit soort continuïteit fouten zijn kleine ergernissen. Het gebruik van titels boven de hoofdstukken, maken het thriller gevoel er ook niet beter op. Titels als ‘Polonaise’ en ‘Homer en Bart op de vuilstort’ zijn eerder geschikt voor een boek met een humorlabel.

Net toen ik met de gedachte speelde dat dit boek een teleurstelling zou worden, kwam er ineens, ver over de helft, toch de gehoopte spanning en actie in het verhaal.

Scarlett, naïef of berekend (wie zal het zeggen) krijgt een meer ernstig karakter en wordt met de bladzijde geloofwaardiger, al wordt ze daar niet bepaald sympathieker door. Het verhaal schiet in een versnelling hoger en snelt naar een, weliswaar enigszins voorspelbaar maar toch waardig eind dat tevens zowaar nog een verrassing in petto heeft.

Deel 1 van een serie is altijd kennis maken met en wennen aan nieuwe personages. Ook bij deze is dit het geval. Elke persoon heeft zijn eigenheid die soms niet meteen in de smaak valt of de juiste snaar raakt. Toch is Jackdaw een boek dat de potentie heeft om de aftrap van een geslaagde serie te worden en vanaf een tweede deel een vertrouwdheid te creëren bij de lezer.

Met dank aan uitgeverij Luitingh- Sijthoff voor de kans om dit boek te mogen lezen voor de officiële verschijningsdatum.

Meer recensies van Lieve F.