Gevangen tussen deze wereld en de volgende

Lieve F. 12 mei 2023
Helen Fields is onder de meeste lezers vooral bekend van haar ‘Perfect’ serie rond het duo Luc Callanach en Ava Turner waarvan er tot op heden reeds 7 delen verschenen.
Met De schaduwman is er nu ook een stand alone in vertaling. Fans kunnen zich allicht koesteren in de verwachting dat ook o.a. The last girl to die en haar recentste The Institution gaan volgen.
Met These lost and broken things waagde Fields zich ook aan een historische thriller en onder de naam HS Chandler schreef ze Degrees of guilt.

In De schaduwman maken we kennis met een nieuw duo. Brodie Baarda, een specialist in kidnappingszaken en dr. Connie Woolwine, een Amerikaanse psychologische profiler. Woolwine is naar Edinburgh geroepen om Baarda bij te staan in de meest bizarre en angstaanjagende zaak uit haar carrière.

‘De schaduwman is geen mythe. Hij bestaat echt. Hij is de man die kijkt, wacht en neemt wie hij wil, wanneer hij wil.’

De moord op een jonge vrouw en verdwijning van een jonge moeder, schoondochter van een rijke advocaat, lijken in eerste instantie niet geconnecteerd te zijn. Al snel blijkt dat ze echter maar het topje van de ijsberg zijn als er nog meer brutale ontvoeringen gebeuren.

Voor Connie Woolwine beginnen spannende tijden want hoe vorm je een beeld van iemand die aan geen enkel profiel beantwoordt. Een dader die lijdt aan een onbekende psychische aandoening, die een schaduw van zichzelf is, maar roekeloos en onvoorspelbaar.

In tegenstelling tot het dynamische duo Luc en Ava uit de Perfect serie, staat het eigenlijke politieonderzoek in De schaduwman wat in de... wel, ja... schaduw van het nogal statische onderzoek van Connie. Haar soms ietwat ongewone manier van profiling is voornamelijk de tool waarmee ze de dader moet leren doorgronden.

Daardoor gaat er wat spanning verloren en komt de jacht op de crimineel wat traag op gang en niet ten volle tot zijn recht, alsof die alleen maar in de achtergrond gaande is.

De rol van Baarda, als specialist in ontvoeringszaken, heeft weinig impact op de spanning en het verloop van het onderzoek. Hij lijkt eerder gecreëerd om te figureren als side kick van Connie.

Daartegenover staat dat de ontvoerder en zijn slachtoffers een prominente plaats toebedeeld krijgen. Het zijn goed uitgeschreven personages. De beeldend beschreven leefomstandigheden en de geestesgesteldheid van de dader die zijn macht ten volle laat gelden, doen rillingen over je rug lopen. De slachtoffers, Verstijfd van angst en onzekerheid of ze zullen leven of sterven, voor wie Vechten geen optie is en Vluchten van een plaats die steeds meer van zijn gruwelen prijsgeeft, onmogelijk lijkt. Ze kunnen je buren, vrienden of bekenden zijn.

Dit boek zit vol wendingen en cliffhangers die de spanning stuwen naar een apotheose van bloed, zweet en tranen.

Mocht Helen Fields beslissen om het duo Connie en Baarda verder uit te bouwen tot een serie, zou er ruimte zijn om deze personages te laten groeien. Vooral Baarda kan verder uitgediept worden en meer in zijn professionele hoedanigheid naar voor treden.

Met dank aan Ambo/Anthos uitgeverij mocht ik dit boek vooruit lezen.

De eigenlijke verschijningsdatum is 30 mei 2023.

Meer recensies van Lieve F.