Terug naar de natuur in Little Sky

Lieve F. 19 oktober 2023
De omschrijving op de cover houdt de belofte in van een boek dat gruwelijke geheimen in een kleine gemeenschap ontrafelt. Een verhaal waarin boeken een bijzondere rol in vervullen.

Jake erft een huis in een desolate locatie. Hij wil er zich terugtrekken om back to basic te gaan leven, weg van zijn drukke baan en om te ontsnappen aan een uitgedoofd huwelijk.

Zittend in mijn eigen kleine leeskamertje kon ik mij helemaal verliezen in de fantasie van de enorme met klassiekers gevulde bibliotheek van Little Sky. Geïsoleerd van de wereld, omringd door boeken en een oneindig landschap gedomineerd door stilte. Jake volgend op zijn ontdekkingstocht door zijn gigantische huis en eindeloze gronden, was dit het begin van een intrigerend verhaal.

Dat idyllisch beeld wordt verstoord als er tijdens een traditionele zoektocht een zak met botten gevonden wordt. Jake wordt als voormalig politieman door inspecteur Watson (what’s in a name) gevraagd om antwoorden te vinden over de herkomst van de menselijke resten.

Als een kleine, afgezonderde gemeenschap gruwelijke geheimen verborgen houdt, weet ik meteen dat ik dat boek wil lezen. Als lezer wil ik die ontrafeld zien in een stroom aan onthullingen, verdachtmakingen en spanning resulterend in een originele ontknoping. De trigger voor mij om dit boek helemaal boven aan mijn leeslijst te katapulteren.

Helaas heeft de auteur voor deze gemeenschap weinig verbeelding gebruikt. Het is allemaal een beetje déjà vu. Wat vlakke personages, een schimmige inspecteur die maar sporadisch opduikt, een voorspelbare romance en een opstootje hier en daar... niets wat we al niet eerder gezien en gelezen hebben.

Jake, voorgesteld als een gerenommeerd speurder, lummelt maar wat aan en ziet de voor de hand liggende antwoorden niet, al wordt hij er letterlijk door van de weg gereden. Iedere zetel detective doet beter. Een poging om nog wat spanning toe te voegen, verloopt stroef en komt geforceerd over. Het verhaal mist originaliteit en spanning en is redelijk voorspelbaar.

Toch is het een boek dat heel vlot weg leest en de sfeer van de ongereptheid en het basic leven goed weergeeft.

Zeker geen slecht boek voor wie een rustig who done it verhaal wil lezen met een randje feel good, maar voor mij was er net iets te veel van dat feel good en te weinig mysterie.

Voor de liefhebbers: Death under a Little Sky (dodelijk afloop) wordt opgevolgd door Death in a lonely place.

3* voor deel 1 van Jack Jackson.

Meer recensies van Lieve F.