Vertrouw niets, vertrouw niemand

Lieve F. 02 juni 2023
Steve Cavanangh, geboren in Belfast (1976) is zelf advocaat. Zijn boeken met advocaat en voormalig meesteroplichter Eddie Flynn zijn een serie. De handlanger is daarvan het 7de deel, maar ieder deel is opzichzelfstaand en dus ook perfect los van elkaar te lezen.

De cover: Het boek valt op door de rode accenten op de donkere achtergrond en het aangebrachte reliëf. De Newtonpendel, waarvan het balletje na het loslaten, de energie zal doorgeven aan de volgende bal, is glanzend rood. Het is het symbool dat een verwachting schept van actie en reactie.

De lay-out van het boek is in dezelfde stijl van de vorige wat dan weer mooi voor symmetrie zorgt in de boekenkast.

Ouders vertellen hun kinderen iedere avond voor het slapen gaan het verhaaltje van Klaas Vaak aka De Zandman. Hij komt langs om zand in de oogjes te strooien en mooie dromen te brengen. Al sinds mensenheugenis werden er liefelijke liedjes over geschreven.

“Mr. Sandman bring me a dream, make him the cutest I’ve even seen... “

Een idyllisch plaatje, maar de Zandman in dit boek brengt een ander soort verhaal. Deze Klaas Vaak komt maar één keer langs en brengt de dood.

“Massa’s mensen leiden een dubbelleven. Ze trekken voor ieder leven niet alleen andere kleren aan, ze nemen ook een compleet andere persoonlijkheid aan.”

De Zandman is zo’n persoon. Overdag een beminnelijke, succesvolle man die onvoorwaardelijk van Carrie, de vrouw van zijn leven, houdt. In de anonimiteit van de nacht verandert hij in een hongerig monster dat zonder met de ogen te knipperen een willekeurig iemand in stukken kan hakken.
Hij heeft een fetisj voor de ogen van zijn slachtoffers, hij verwijdert ze en vult de bloederige holtes op met zand. Vandaar zijn zelfgekozen schuilnaam.

Als de FBI hem na maanden intensief speuren eindelijk denkt te kunnen vatten, weet hij te ontsnappen. Tot haar grote ontzetting wordt Carrie Miller verdacht van medeplichtigheid, wat haar de meest gehate vrouw van Amerika maakt en laat aankijken tegen een levenslange gevangenisstraf. Team Eddie Flynn gelooft in haar onschuld en wil dat ook voor de rechtbank bewijzen. Ook de Zandman zelf wil zijn geliefde vrijpleiten van schuld en doet dat op de enige manier die hij kent: door weer te moorden.

“Hij moordde om één reden. De meest pure reden. Hij moordde uit liefde.”

Het boek is opgebouwd uit vlotlezende korte hoofdstukken, vaak eindigend met een cliffhanger. Ieder lid van team Flynn krijgt eigen hoofdstukken, in de derde persoon geschreven. Eddie Flynn komt zelf aan het woord in de ik-vorm.

Cavanagh neemt je mee in een roller coaster van emoties met zinnen en citaten. Sommige zijn pakkend, andere dan weer hilarisch.

“Als tijd kostbaar is, telt ieder moment, iedere glimlach, iedere omhelzing en iedere kus. “

“Ze hield haar lippen zo stijf op elkaar geklemd alsof ze net napalm van een cactus had gelikt. “

De auteur heeft andermaal gebruik gemaakt van vernuftige twists en turns om het verhaal de mogelijkheid te bieden alle kanten op te gaan. Op het moment dat je denkt dat je het wel doorhebt, mept hij al je bedenkingen weer weg als een vervelende vlieg. Net als zijn hoofdpersonage is de auteur een meester in misleiding.

“Vertrouw niets, vertrouw niemand;”

Hij is geniaal in het tot leven brengen van zijn personages. Zijn boeken slorpen de lezer op en houden die vast tot het eind.

De handlanger is origineel, huiveringwekkend, vloeiend en onvoorspelbaar.

Met dank aan LS Amsterdam voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Lieve F.