Ode aan het redeneervermogen en deductie

Linda Marie 22 juli 2021
Wie heeft nog niet gehoord van Fernando Pessoa? De grootste dichter van Portugal. Hij schreef niet alleen korte verhalen, essays, toneelstukken en panfletten maar ook detectiveverhalen. Zoals Agatha Christie de Belg Poirot had en Arthur Conan Doyle Sherlock Holmes, zo heeft Pessoa Abílio Quarasma, arts zonder praktijk en oplosser van puzzels, de ontraadselaar.

In De ontraadselaar worden voor het eerst vier van de detectiveverhalen over Abílio Quarisma in het Nederlands vertaald (2020). In een uitgave van Koppernik en vertaald en van een nawoord voorzien door Harrie Lemmens.

De Portugees Abílio Quaresma, geneesheer zonder praktijk en verwoed puzzelaar, heeft bijgedragen aan het oplossen van verschillende misdaden. Hij was geen opvallende persoonlijkheid.

'Het merkwaardigst is nog wel dat die uitgebluste, fletse persoonlijkheid, die een heel subjectief leven heeft geleid met objectieve problemen, nieuwe, wonderbaarlijke energie kreeg wanneer hij een probleem oploste, vooral als het een moeilijk probleem was. De normale dokter Quaresma was een zwak aanhangsel aan de mensheid, de dokter Quaresma van na het ontraadselen stond hoog op een innerlijk voetstuk, putte ongekende krachten, was geen slappeling meer maar de kracht van een conclusie. Hij veranderde niet - zo sterk wil ik het niet stellen - maar vervormde zonder te veranderen.'

Het wekt allicht geen verbazing dat het hoofdpersonage, dokter Quaresma, veel overeenkomsten vertoont met Pessoa zelf. Vooral in zijn drank- en tabakgebruik. Hoewel in werkelijkheid sigaretten, in de misdaadverhalen sigaren. Ook in zijn eigen uiterlijk, gedrag of kledingstijl. Zijn hoofdpersonage laat hij zeggen:

'Feiten zijn twijfelachtige zaken. Tegen argumenten is geen feit bestand.'

Pessoa scheidt steeds de feiten van hun context: de gewaarwordingen. Zijn meester-speurder is 'een wiskundige van de werkelijkheid, een strateeg van wat al gebeurd was, en zijn verstand ontdeed in een vliegensvlugge beweging de feiten van een geval van al hun bijzaken, en dan verrees het geraamte van wat gebeurd was op de röntgenfoto die ineens uit de ontwikkelaar was gehaald.'

De misdaadverhalen zijn eigenlijk een ode het redeneervermogen, aan de logica en de deductie. We zien erin de duidelijk eminente geest van Fernando Pessoa.

in het nawoord van Harrie Lemmens lezen we dat 'deze bundel haast 'vanzelf' [overgaat] in een wetenschappelijk-filosofisch analyse van de psyche van de crimineel en de ontstaansgeschiedenis en achtergronden van de diverse vormen van misdaad'.

Je zult als lezer je aandacht erbij moeten houden, maar dit boek is het zeker waard!

Wil je graag nog meer weten over Fernando Pessoa?

Lees erover op het platform van uitgeverij Karakters en klik op deze link:

Meer recensies van Linda Marie