Alle komt samen

De hele trilogie van Astraldita heb ik in 1 keer gelezen zodra de delen beschikbaar waren en ik ben tot de conclusie gekomen dat het laatste deel toch echt wel de leukste was. Ik kon meer meegaan in het verhaal, las vlotter door en voelde de emotie meer mee die in het verhaal naar voren kwam. Ook de frustratie liep wel ven hoog op door bepaalde gebeurtenissen in het verhaal, die ik verder niet zal spoilen om het boek leuk en interessant te houden, maar ik had richting het einde van het boek wel een kleine mentale inzinking.

In deel 2 miste ik de maps uit het eerste deel heel erg maar ik had er in deel 3 minder last van, al is het voor de houvast wel fijn om voor elk kapittel (Zo worden de hoofdstukken in dit boek genoemd) een map te kunnen zien om te visualiseren waar je bent in het verhaal en in het rijk.

Het was in dit deel leuk om meer te weten te komen over de beleving van de geschiedenis vanuit de kobolden, vooral de manier waarop dit geïntegreerd wordt in het verhaal vind is erg leuk gedaan. Ook de andere wezens die je ontmoet en tegenkomt in dit verhaal zijn interessant en geven deze trilogie net wat meer karakter en diepgang.

In deel 3 komt ook een stukje LGBTQIA+ terug, misschien leuk om te weten als je ervan houdt.

In het boek zit mooie karakterontwikkeling van vooral de hoofdpersonen, maar ook daaromheen veranderen sommige karakters. Het is een jeugdboek dus het is niet een gigantisch verschil, maar je merkt dat de hoofdpersonen veranderingen doormaken van jongetjes naar echte mannen.

In het boek komen ook genoeg humoristische momenten naar voren om het boek luchtig te houden en niet constant in de "het is oorlog"-vibe te zitten, dat heb ik ervaren als erg prettig.

Al met al heb ik genoten van de Astraldita trilogie en vooral over deel 3 ben ik positief te spreken. Deel 3 is het wel waard om deze trilogie te lezen, alles komt uiteindelijk samen en je ziet dan waar Mette van Praag naartoe heeft gebouwd in de vorige delen. Het is niet de beste trilogie die ik ooit heb gelezen, maar als je je bedenkt dat de auteur (Die in het echt overigens anders heet) dit als kind zijnde al heeft geschreven, dan is dit een knap staaltje schrijfwerk, al moet ik wel zeggen dat ik geloof dat er een aantal dingen later aan toegevoegd zijn, omdat het gewoon niet echt mogelijk is dat iemand daar als jong kind al zo mee bezig zou zijn, maar wie weet. Het is in ieder geval heel knap dat je zo jong al zo'n wereld kan bedenken, al die namen ook kan bedenken en een hele trilogie kan opzetten. Daar heb ik enorm respect voor.

Ik geef De laatste strijd 3,5 ster!

~ Live Your Life Reading

Meer recensies van Live your life reading