Verrassend verhaal

MaartjeBos 05 juli 2023
Picknick bij maanlicht

“We kunnen de overlevenden niet begraven, ze zijn al begraven. Onder een klif...”

Picknick bij maanlicht begint in het huis van dominee Bott. Zijn vriend is daar ook en dominee Bott verteld hem van de ramp die zich heeft voltrokken, namelijk het instorten van de klif waarop Pendizack hotel stond. De dominee worstelt met de begrafenispreek die hij moet houden.

Het boek speelt zich af in het noorden van Cornwall, eind jaren veertig van de vorige eeuw Het boek is in 1950 uitgegeven als “the Estate” door Margaret Kennedy en in 2023 werd het boek in Nederland uitgegeven, vertaald door Inge Kok.

In de proloog wordt meteen duidelijk dat er iets vreselijks is gebeurd, namelijk het instorten van de klif.

Na deze proloog begint het verhaal een week voor het ongeluk. De lezer leert de bewoners, werknemers en gasten van Hotel Pendizack kennen. De karakters worden uitgesproken neergezet, met hun al hun bijzonderheden. Het is de auteur gelukt om de karakters tot leven te brengen voor de lezer, waardoor de lezer al snel meeleeft (of juist niet) met bepaalde karakters.
De familie Siddal beheert het hotel, maar eigenlijk komt het met name op mevrouw Siddal en haar zoons aan. Haar man zit voornamelijk in een “schoenenhok”.
De werknemers leren we ook beter kennen, zo is er Nancibel die verliefd wordt op een van de gasten en juffrouw Ellis die zich altijd mengt in andermans zaken en graag verhalen vertaald die niet altijd kloppen.
De gasten krijgen ook een grote rol toebedeeld.

Het hotel heeft een gezamenlijke eetzaal en huiskamer waardoor de gasten elkaar beter leren kennen en waardoor vriendschappen ontstaan maar ook onderlinge irritaties, ruzies en geroddel. Het verhaal nodigt uit tot verder lezen, want hoe zal het aflopen? Wat staat er te gebeuren?

De uiteindelijke ramp bedraagt maar een heel klein stukje van het boek en mijns inziens gaat het in het boek veel meer over onderlinge verhoudingen en relaties. De dreiging van de aankomende ramp is wel merkbaar in het verhaal. Het boek ook andere thema's, die vrij “luchtig” worden aangehaald. Voorbeelden hiervan zijn het leven in Engeland in de naoorlogse periode, politiek en godsdienst.

De gebeurtenissen in het boek zijn heel gevarieerd en soms ook spannend. Het ene moment schetst de auteur een tafereel over hoe het er in de keuken aan toegaat (een beetje in de sfeer van “Twee weken weg”van Sherriff”) waar het volgende moment een aantal kinderen gevaar loopt.

Een boek wat uitnodigt tot verder lezen!

Meer recensies van MaartjeBos