Emotioneel, hartverwarmend slot.

Maria 22 mei 2024
“Zie me” van Rian Sevenhuijsen is het vierde en laatste deel in de Rebelle-serie.
Alle vier de delen haalden de longlist van de Valentijnsprijs 2024.

Net als de vorige drie delen heeft deze roman weer een prachtige cover. De serie gaat over het lifestylemagazine “Rebelle” en deze covers zouden zomaar de covers kunnen sieren van het magazine.
Ieder deel heeft zijn eigen hoofdpersonage, het speelt wel allemaal in dezelfde tijd nl. tijdens de reorganisatie van het magazine. In deel drie maakten we aan het eind al kennis met Eva Luna, de bekendste influencer van Rotterdam. Zij speelt de hoofdrol in dit vierde deel. Ze heeft na de kunstacademie een eigen fashionstijl ontwikkeld, die gekenmerkt wordt door een mix van modern en vintage. Het werd een succes en al snel is ze opgepikt door een paar grote bladen. Na de reorganisatie bij Rebelle is ze de nieuwe werkgever geworden van Jolijn. Hun team bestaat verder nog uit Sofie en fotografe Micky. Ze gaan alleen samenwerkingsverbanden aan met bedrijven die doen wat Eva Luna nastreeft: De wereld een beetje mooier maken.
Haar succes heeft ook een keerzijde; ze wordt overal herkend, vriendschappen verwateren en ook het contact met haar zusje Saar is verbroken door een misverstand. Het enige rustpuntje is het koffie-uurtje voor openingstijd bij café Ally’s. In een appartement aan de overkant ziet ze elke dag op hetzelfde moment een man (Jeroen) zijn koffie drinken terwijl hij een boek leest. Eva voelt een verbinding met hem en probeert via het uitwisselen van boodschappen in een boek contact met hem te maken. Ze komt op dit idee omdat vriendin Emma haar over de berichtjes uit de dagboeken van haar oma verteld heeft. Hiermee verwijst ze naar deel 3 uit deze serie “Mis me”.

Het verhaal wordt weer verteld vanuit twee perspectieven nl. die van Eva Luna en Jeroen. Doordat je meegenomen wordt in hun gedachtegang en de gesprekken die ze voeren leer je ze beiden goed kennen en komen ze mooi tot hun recht. Het geheel is erg realistisch, de emoties, situaties en gevoelens van de personages zijn herkenbaar en zorgen ervoor dat je betrokken blijft bij hun belevenissen. De serieuzere thema’s, die Rian ook in dit deel niet schuwt, geven het verhaal weer meer diepgang; dingen los durven laten, de juiste keuzes maken en daaraan vast houden, onzekerheid over je gevoelens en verbroken familiebanden. Maar bovenal de vriendschap tussen vriendinnen. Natuurlijk komen de vriendinnen Jolijn, Lot en Emma, de personages uit de eerdere delen terug. Heel leuk, herkenbaar en vertrouwd.

“Wij zijn er voor al uw liefdesperikelen: Advies en uitvoering, met een snufje Magie. Waarom? Gewoon omdat één van ons het vraagt!”

Met dit emotionele en hartverwarmende verhaal sluit Rian Sevenhuijsen deze serie af. Jammer, want ik heb de interessante liefdevolle karakters inmiddels in mijn hart gesloten. Toch zet ze in haar nawoord de deur op een kiertje, ze heeft voldoende mogelijkheden voor misschien nog wel een vervolg. Ik wacht met spanning af.

Meer recensies van Maria