Veel vertelt, maar weinig verhaal

Marieke Scheers 01 februari 2020 Hebban Recensent
Schrijfster Julia Sprang debuteert met een eerste deel van een serie over een boekwinkel op een Waddeneiland. Wie Julia Sprang is, is niet bekend het lijkt erop dat het een pseudoniem is.

Het boek heeft alle ingrediënten voor een fijne feelgood-serie. Een hoofdpersonage die plotseling alles achter zich laat en een vervallen winkelpand koopt om een boekwinkel in te beginnen, en een eiland vol lieve mensen die haar graag willen komen helpen, waaronder een jonge alleenstaande vader. Toch wil het niet helemaal uit de verf komen.

Er lopen twee verhaallijnen naast elkaar, die van Anouk en die van Stefan, de alleenstaande vader. Per hoofdstuk wisselen de verhalen zich af, maar die blijven wel erg lang op zich zelf staand. Daarbij wordt er heel veel terug gekeken naar gebeurtenissen van vroeger, waarbij maar in zeer kleine mate wordt vrijgegeven wat er toen precies is gebeurd. Zo blijkt Anouk uit een relatie te zijn weggelopen en heeft Stefan zijn vrouw verloren, maar het hoe en wat wordt wel erg lang uitgesmeerd. Verder gebeurt er ook niet zoveel. Anouk is erg druk met het opknappen van de winkel en het regelen en dat wordt allemaal compleet beschreven en lang gerekt. Show don’t tell wordt hier te weinig uitgevoerd en echte goede en leuke dialogen ontbreken. Die hadden de boel levendiger gemaakt er zijn namelijk genoeg personages, maar we krijgen vooral te horen van een alwetende verteller wat ze denken en voelen en dat schept een afstand en is af en toe ronduit saai.

Deze recensie is gebaseerd op het luisterboek. Het is voorgelezen door Gaby Milder. Ze is enthousiast, maar leest het voor alsof ze voor een groep kinderen leest. Ze gebruikt haar intonatie sterk en gaat daarmee alle kanten uit en gebruikt af en toe stemmetjes. Dat de dochter van Stefan een kinderstemmetje krijgt is nog wel te doen, maar de Amerikaan Jon krijgt een verschrikkelijke Amerikaanse rrr en dat gaat snel irriteren. Daarbij is het verhaal ook al niet zo spetterend en is het alsof net of we naar een kinderboek luisteren.

Het verhaal van De boekwinkel De overkant deel 1 Aanpakken, heeft potentie, maar dat wordt in dit eerste deel niet waargemaakt. De grote hoeveelheid informatie over het verleden en het uitgebreide vertellen over het opknappen van de winkel nemen zoveel van het boek in beslag, dat het werkelijke verhaal ondersneeuwt, of eigenlijk helemaal niet aan bod komt.

Meer recensies van Marieke Scheers