Lezersrecensie
Eerste deel luidt veranderingen in
Tommy Roos was eens een gelouterd lid van een Zweedse boy/rockband, maar is nu al bijna 30 jaar hoofd onderhoud in een fabriek en echtgenoot en vader. Zingen doet hij niet meer, zijn leven kabbelt een beetje door en niets verandert. Tot zijn vrouw Martina hem meesleept naar therapie om hem dan te vertellen dat ze wil scheiden.
Tommy’s leven staat ineens op z’n kop. Martina vertrekt en hij raakt in een soort depressie. Zijn 50ste verjaardag wordt een flop. Zelfs het cadeau: ”Tien lessen bij voormalig operaster Gunnel Aurell” wijst hij af. Hij belooft zijn beste vriend, de Libanees Charbel, om toch een keer te gaan en dat is het begin van veranderingen.
De Zweedse Cecilia King debuteert in Nederland met deze roman die is vertaald door Bianca Cornelissen. Het is een eerste deel uit een reeks van drie.
King laat de lezer kennis maken met Tommy, een vijftiger die ineens in een nieuwe situatie terechtkomt, na jaren hetzelfde te hebben gedaan. Niet alleen is hij zijn vrouw kwijt, maar ook zijn baan staat op het spel omdat de fabriek waar hij werkt wordt verplaatst naar Estland. Na enige verslagenheid weet hij toch op te krabbelen en zijn nieuwe leven te accepteren en actie te ondernemen. Hij is als personage goed uitgewerkt. Tommy is een sympathieke man, geen greintje valsheid te ontdekken en een goede vader voor zijn kinderen. Ook geeft om te mensen om zich heen, maar heeft af en toe een zetje nodig om tot actie over te gaan. Zijn beste vriend Charbel is de ideale sidekick in dit verhaal. Trouw en vriendelijk en hij weet Tommy te stimuleren en haalt het beste uit hem.
Naast deze twee personages valt Gunnel Aurell op. Deze opera diva heeft zich teruggetrokken in Forshammer. Het gaat niet goed met haar. In tussenliggende hoofdstukken krijgen we een glimp van haar leven te zien, maar het is minimaal. Het is genoeg basis om te begrijpen hoe ze is geworden wie ze nu is. De interactie tussen Aurell en Tommy is bijzonder te noemen, het is grappig, maar ook aandoenlijk. Ze hebben elkaar nodig, alleen realiseren ze zich dat niet direct.
De schrijfwijze van King is prettig. Het leest heel vlot en met de korte hoofdstukken vlieg je door het boek heen. Het zijn geen grote actie-verhalen, maar een gemoedelijke sfeer neemt je mee en laat je niet snel los. De scène in de fabriek aan het einde levert kippenvel op. King heeft dit mooi beschreven, je voelt hier de emotie en de kracht van Tommy en ziet en hoort wat er gebeurt.
Het boek is een eerste deel uit een reeks van drie. Het verhaal is aan het einde nog niet klaar. Er is een grote opbouw in dit boek en het sluit mooi af, maar er is nog veel onbeantwoord. Het is uitkijken naar het vervolgdeel, want als lezer wil je weten wat er gaat gebeuren, zowel op gebied van vriendschap, liefde als werk.
Tommy’s leven staat ineens op z’n kop. Martina vertrekt en hij raakt in een soort depressie. Zijn 50ste verjaardag wordt een flop. Zelfs het cadeau: ”Tien lessen bij voormalig operaster Gunnel Aurell” wijst hij af. Hij belooft zijn beste vriend, de Libanees Charbel, om toch een keer te gaan en dat is het begin van veranderingen.
De Zweedse Cecilia King debuteert in Nederland met deze roman die is vertaald door Bianca Cornelissen. Het is een eerste deel uit een reeks van drie.
King laat de lezer kennis maken met Tommy, een vijftiger die ineens in een nieuwe situatie terechtkomt, na jaren hetzelfde te hebben gedaan. Niet alleen is hij zijn vrouw kwijt, maar ook zijn baan staat op het spel omdat de fabriek waar hij werkt wordt verplaatst naar Estland. Na enige verslagenheid weet hij toch op te krabbelen en zijn nieuwe leven te accepteren en actie te ondernemen. Hij is als personage goed uitgewerkt. Tommy is een sympathieke man, geen greintje valsheid te ontdekken en een goede vader voor zijn kinderen. Ook geeft om te mensen om zich heen, maar heeft af en toe een zetje nodig om tot actie over te gaan. Zijn beste vriend Charbel is de ideale sidekick in dit verhaal. Trouw en vriendelijk en hij weet Tommy te stimuleren en haalt het beste uit hem.
Naast deze twee personages valt Gunnel Aurell op. Deze opera diva heeft zich teruggetrokken in Forshammer. Het gaat niet goed met haar. In tussenliggende hoofdstukken krijgen we een glimp van haar leven te zien, maar het is minimaal. Het is genoeg basis om te begrijpen hoe ze is geworden wie ze nu is. De interactie tussen Aurell en Tommy is bijzonder te noemen, het is grappig, maar ook aandoenlijk. Ze hebben elkaar nodig, alleen realiseren ze zich dat niet direct.
De schrijfwijze van King is prettig. Het leest heel vlot en met de korte hoofdstukken vlieg je door het boek heen. Het zijn geen grote actie-verhalen, maar een gemoedelijke sfeer neemt je mee en laat je niet snel los. De scène in de fabriek aan het einde levert kippenvel op. King heeft dit mooi beschreven, je voelt hier de emotie en de kracht van Tommy en ziet en hoort wat er gebeurt.
Het boek is een eerste deel uit een reeks van drie. Het verhaal is aan het einde nog niet klaar. Er is een grote opbouw in dit boek en het sluit mooi af, maar er is nog veel onbeantwoord. Het is uitkijken naar het vervolgdeel, want als lezer wil je weten wat er gaat gebeuren, zowel op gebied van vriendschap, liefde als werk.
1
Reageer op deze recensie