Een magisch realistisch droomverhaal

Marieke Scheers 13 november 2021 Hebban Recensent
De Vlaamse auteur Raf de Bie studeerde aan de Schrijvers Academie Antwerpen. Hij debuteert met de roman Dromenvanger Dino en het verhaal van de Vespa (2021)

Dino werkt in een restaurant en is verantwoordelijk voor de desserts. Zijn naam is niet Dino, maar de chef-kok noemt al zijn medewerkers naar Italiaanse auto’s. Als de chef Dino op een dag met gebak naar zijn studerende dochter stuurt, zet dat een serie vreemde gebeurtenissen in gang.

Dino is een dromenvanger. Hij heeft zichzelf die omschrijving gegeven, omdat hij al van jongs af aan opschrijft wie er in zijn dromen verschijnen en daarmee vangt hij zijn dromen. Hij woont in een appartement van een overleden man, waar de telefoonaansluiting nog werkt en waar regelmatig wordt gebeld voor de vorige bewoner. Het levert vreemde, maar ook mooie gesprekken op.

Na de ontmoeting met Julia, de dochter van de chef droomt Dino alleen nog maar over haar. De droom is vreemd, want hij ziet hen samen, naakt rijdend op de Vespa van de chef. Dan vertelt Julia dat ze ook van Dino heeft gedroomd, maar allang voor ze elkaar leerden kennen en ze vertelt hem ook het verhaal van de Vespa.

Het boek leest vlot, de hoofdstukken zijn niet zo lang en de schrijfwijze van De Bie is prettig en niet ingewikkeld. Enkele Vlaamse woorden en uitdrukkingen geven het verhaal een bepaalde charme. Dino (wiens echte naam we niet te weten komen) is een vriendelijk personage en tevens het ik-persoon vanuit wie het verhaal wordt verteld. Heel goed leren we hem niet kennen, hij blijft een beetje op afstand. Ook de andere personages blijven wat aan de oppervlakte, er wordt maar summiere informatie over hen gegeven. Het zijn voornamelijk de verhalen die worden verteld, de dialogen en de gebeurtenissen die het geheel interessant maken.

Waar het verhaal in het begin nog vrij normaal is, raakt het gedurende het boek verdwaald in een mist en dat mag letterlijk worden genomen. Het is een magisch realistisch droomverhaal waarin droom en realiteit verweven raken en het je als lezer meeneemt in een reis naar verloren liefdes op een mistig treinstation. De Vespa speelt een grote rol en is als een rode draad aanwezig door het hele boek. Het einde is geen standaard happy end, maar geeft ruimte voor eigen interpretatie en laat je als lezer toch met een goed gevoel achter.

Dromenvanger Dino is een bijzondere roman over liefde en verlies, over doorzetten en nooit opgeven en over het koesteren van herinneringen. Dromen en realiteit mengen zich tot een magisch realistisch droomverhaal, die de lezer na het lezen nog even vasthoudt in een droomwereld binnen een mistig treinstation.

Meer recensies van Marieke Scheers