Boek vol herkenning

Marieke Scheers 02 juni 2023 Hebban Recensent
Bart Römer is naast directeur van de Nederlandse filmacadamie, acteur en auteur. Maar hij was ook meer dan 50 jaar “de zoon van Piet, eentje van Römer’. Na het overlijden van zijn vader rees de vraag ‘Wie ben ik eigenlijk zelf’ wat de aanzet bleek voor het non-fictie boek: “Hoe vind je zelf dat het gaat? 12 lessen van mijn vader en een van mijn moeder.”

Wie het boek openslaat bij de inhoud, kan in het colofon een disclaimer lezen. Kan, zeg ik, want de disclaimer wordt maar al te vaak overgeslagen. Deze mag je niet missen, het lezen ervan is de moeite waard en zet meteen de toon voor het boek.

Bart Römer trekt de lezer direct in zijn leven, door in het voorwoord te beschrijven hoe hij en zijn vrouw, zijn vader Piet in het mortuarium wassen en aankleden. Het is de inleiding van het boek waarin hij in dertien hoofdstukken open en eerlijk zijn verhaal vertelt over het gezin waarin hij opgroeide en de rol van zijn vader Piet Römer.

Dertien hoofdstukken, opgehangen aan ‘levenslessen’ die vader Piet, al dan niet bewust, leerde aan zijn zoon. In elk hoofdstuk beschrijft Bart Römer over de tijd van vroeger, en de ‘les’ die hij meekreeg en zo goed als mogelijk heeft ingepast in zijn leven. Het is een boek vol anekdotes, waardoor we een glimp mochten opvangen van het leven van de familie Römer. Het is prettig om te lezen, het heeft humor, het geeft herkenning en enkele van de lessen kunnen wij als lezer toepassen op ons eigen leven en dat alles zonder dat het een zelfhulpboek is of dat het belerend overkomt.

Naast deze hoofdstukken is het boek voorzien van twee katernen met persoonlijke foto’s van de familie Römer, wat het boek net dat beetje extra geeft. Twee gedichten, een voorin en een achterin het boek, completeren het geheel.

Hoe vind jezelf dat het gaat? is een prachtig boek, dat zeer prettig leest en ook later nog eens van de boekenplank kan worden gehaald om willekeurig welk hoofdstuk opnieuw te lezen en te genieten van de fijne schrijfstijl, de openheid van de verhaal en daar nog wat uit op te kunnen pikken ook.

Meer recensies van Marieke Scheers