Marieke Scheers Hebban Recensent

Hester van ’t Hek werkt in de IT, maar is ook columniste bij het glossy magazine Gooisch en schrijfster. Ze debuteerde met de roman Spring (2016) en heeft nu haar tweede roman geschreven #LIEF (2019)

De schrijfster koos in Spring voor een niet alledaags hoofdpersoon. In Spring was haar hoofdpersoon Flo erg bezig met haar gewicht en zag daardoor niet meer wat er om haar heen gebeurde en hoe mensen haar echt zagen.

In #LIEF is Flo weer terug, het is vijf jaar later en er is veel gebeurd. Met Flo gaat het niet goed. Ze leeft gescheiden van haar Jaime, ze heeft geen werk meer en maakt vooral ruzie met iedereen. Maar voor haar zoontje Sebastiaan doet ze alles. Dan krijgt ze ook nog een soort visioenen van een jongetje, waarvan ze niet weet wat ze ermee aandoet. Ze neemt vervolgens een impulsief besluit en vertrekt met een vage kennis Kovac naar het buitenland.

Het is een vreemd boek. Flo is werkelijk niet te peilen. Het is duidelijk dat het niet goed met haar gaat en de mensen om haar heen lijken ook niet tot haar door te dringen, hoewel die ook niet heel erg hun best doen. De enige die werkelijk aandacht aan haar besteed is de vrachtwagenchauffeur Kovac. De reis die ze met hem maakt lijkt dan ook een omslag te betekenen voor Flo. Net als haar ontmoeting met een geheimzinnige vrouw. Het blijkt dan dat haar verleden haar aan het inhalen is en dat ze die onder ogen moet gaan zien.

Ondanks het cynisme en het vreemde gedrag van Flo, weet ze ook te relativeren. Haar vriendschap met Kovac is daar een voorbeeld van.
“Ik kan me niet voorstellen dat je verdorven geboren wordt, daar hebben mensen invloed op gehad.”

En Kovac op zijn beurt is belangrijk voor Flo.
“Jij bent geen slecht mens, alleen een beetje in de war in je hoofd.”

Het boek valt onder feelgood, dat staat ook op de cover, maar het is moeilijk om het feelgood terug te vinden in het boek. Flo heeft een grote schop onder haar kont nodig en de aandacht die ze nodig heeft. Pas als er duidelijkheid komt in wat Flo heeft meegemaakt en de reden waarom ze zich nu zo gedraagt, zorgt ervoor dat er wat zonneschijn in het boek komt. Flo is voornamelijk erg bot en cynisch en staat nergens voor open. Toch weet het boek te verrassen, als Flo eenmaal haar verleden helder krijgt en de mensen om haar heen ook meer moeite doen om haar weer te steunen en te helpen. Het boek sluit dan toch af met een happy einde, maar het was wel doorzetten om daar te komen.

#LIEF is geen eenvoudige liefdesroman, maar een roman met meer lagen, waarin moeder zijn/worden, slechte communicatie en onverwerkt verleden pittige thema’s zijn die samen met vriendschap en vergeving toch uiteindelijk een juiste balans vormen.

Reacties op: Gelaagde roman

#Lief - Hester van 't Hek