Een roman waarin feit en fictie zijn verweven

Marieke Scheers 23 augustus 2020 Hebban Recensent
De Amerikaanse schrijfster Curtis Sittenfeld is auteur van korte verhalen en heeft inmiddels haar zesde roman geschreven: Rodham, een fictief wat-als verhaal over Hillary Clinton.

Wat als Hillary Clinton nooit getrouwd was met Bill Clinton? Dat is de basis voor de roman Rodham. Het boek vertelt het levensverhaal van Hillary Rodham. Het begint met een terugblik van het hoofdpersonage, ze zoekt naar het punt waar het allemaal begon en kiest voor haar afsluitings toespraak op Wellesley college. Daarmee legde ze de basis voor haar carrière.

Vervolgens krijgen we als lezer het verhaal voorgeschoteld van haar tijd met Bill. Er is een enorme aantrekkingskracht tussen die twee en de relatie loopt vele jaren. Maar Bill blijkt een notoire rokkenjaren en vreemdganger en dat is dan ook de reden om de relatie te verbreken. We volgen het leven van Hillary en haar ambitie om door te dringen tot het politieke bestel. Ze wordt Senator en groeit in haar rol. Haar ambitie zet door en ze gaat voor het presidentschap, waarbij in de strijd ernaartoe haar weg weer kruist met Bill Clinton.

Het is een roman waarin feit en fictie zijn verweven, maar het moet echt als een fictief verhaal worden gelezen. Het is een interessante theorie, want Hillary is een sterke, intelligente vrouw en haar ambitie had in een scenario zonder Bill zomaar waarheid kunnen worden.

Van de lezer wordt verwacht dat het Amerikaanse kiesstelsel bekend is, want daar draait een groot deel van het boek om. Toch is het ook goed te lezen zonder dat die kennis er is, maar het vergt wel wat meer inspanning van de lezer. Ook de grote hoeveelheid namen zijn even wennen. Wie daar doorheen weet te lezen krijgt een zeer aangenaam verhaal voorgeschoteld. Het laat zien dat er nog een hoop te verbeteren is in de wereld die wordt gedomineerd door witte mannen met achterhaalde ideeën over vrouwen en mensenrechten.

Rodham is een mooie roman over een sterke vrouw, die keuzes durft te maken en haar leven in dienst van het land Amerika wil stellen. Een ambitie die met veel doorzettingsvermogen haalbaar blijkt. Helaas is dat voorlopig nog even fictie, Amerika is er nog niet klaar voor.

Meer recensies van Marieke Scheers