Brok in mijn keel

Marja Legius 27 december 2019
Als je speelt met vuur, ben je nergens veilig

Roelf raakt alles kwijt in zijn leven. Juist op het moment dat hij Sophie ontmoet en het leven hem weer toelacht brand zijn huis tot de grond toe af en wordt hijzelf als de dader gezien door de politie.

Hoe schuldig is Roelf?

In het voorwoord geeft de auteur op een mooie manier aan waar het boek over zal gaan. Liefde, vallen en opstaan, verliezen en winnen.

Het boek is ingedeeld in drie hoofdstukken met de jaartallen in welke periode dit verhaal zich afspeelt. Eerst leer je de hoofdpersoon van het verhaal kennen Roelf en daarna komen Ellen en Sophie in zijn leven.

Het verhaal leest makkelijk. De zinnen zijn kort en er zijn geen ingewikkelde woorden. Toch is het allerminst saai te noemen. De auteur bezit de kracht om gevoelens zo op papier te zetten dat je zelf emotioneel het verhaal in getrokken wordt. Ik heb bepaalde stukken met een brok in mijn keel zitten lezen. Op een bepaald moment werd het me zelfs teveel om door te lezen. Om nog verder de ellende van de hoofdpersoon ingetrokken te worden. Alsof, als ik niet meer zou lezen, het ook niet zou gebeuren. Alsof Roelf dan zou kunnen vluchten voor wat hem te wachten stond. Het voelde dan ook alsof ik echt zelf door deze periode heen moest en beleefde het allemaal zelf mee. De frustratie, het verdriet, de onmacht.

Hoeveel kan iemand verdragen? Er gebeurt zoveel in dit boek dat je zou denken dat dit in het echte leven één persoon niet allemaal kan overkomen. Maar omdat dit verhaal gebaseerd is op een waargebeurd verhaal is het Roelf allemaal wel overkomen. De onrecht, de dwaling in het rechtssysteem. In het laatste hoofdstuk geven Roelf en Sophie hun visie op wat hen allemaal is overkomen. En daarmee geven ze zelf aan dat niet wat je overkomt je leven bepaalt maar hoe je ermee omgaat.

Bedankt thrillers @more dat ik mee mocht doen aan deze leesclub, En Hamley books hartelijk dank voor dit mooie boek.

Meer recensies van Marja Legius