Goede eerste kennismaking

Marja 02 oktober 2020
Een opgebrand geval is het eerste boek dat ik van Graham Greene las maar het is een goede kennismaking met deze schrijver. Hij beschrijft een missiepost in Congo waarvan je de betrokken paters en nonnen voor je ziet in hun dagelijkse werk om de leprozenkolonie draaiend te houden. Dokter Colin is de hardwerkende en betrokken arts, die hardnekkig strijd voert tegen lepra ondanks een schrijnend tekort aan middelen zoals een goed geoutilleerd ziekenhuis en voldoende medicijnen. De leprozen zijn lichamelijk opgebrand en vereisen zijn zorg en aandacht.

In deze omgeving brengt de maandelijkse boot naast de post uit Europa ook Querry, een succesvol architect die zonder vooropgezet plan in deze omgeving is beland. Hij is eveneens een opgebrand geval maar dan naar de geest en wil nog maar één ding: vergeten worden door zijn vroegere bewonderaars. Het is Graham Greene gelukt om de gevoelens van een uitgebluste beroemdheid goed neer te zetten en te beschrijven tegen de achtergrond van een missiepost in Afrika. Helaas voor Querry krijgt de buitenwereld in de vorm van een journalist en een fabrikant lucht van zijn aanwezigheid en beiden proberen voordeel te behalen uit hun relatie met de architect.

De beschrijvingen van het leven op een missiepost deden me herinneren aan het boek Missievaders van Mar Oomen waarin je dezelfde worsteling leest tussen hardwerkende artsen enerzijds en goedbedoelende missionarissen anderzijds. Het thema geloof en religie speelt in dit boek van Graham Greene een belangrijke rol en de innerlijke worsteling van de personen rond dit thema zijn goed beschreven. De prachtige beschrijvingen van de natuur in dit boek geven de lezer een beeld van Afrika met zijn afmattende hitte en de uitwerking daarvan op de mensen. Je krijgt zo als lezer een goed beeld van de omgeving waardoor je je kunt inleven in het boek.

Dit boek van Graham Greene is het nog steeds waard om zestig jaar na de eerste druk te lezen en te herlezen door het universele thema van de worsteling van een mens met zijn verleden en het kennen van jezelf in de relatie met anderen.

Meer recensies van Marja