Spannend verhaal rond een farao

Marja 07 juli 2022
Opnieuw verscheen er bij KokBoekencentrum een boek van de Engelse schrijfster Emma Carroll, waarin zij historie en fictie vervlecht tot een spannend avontuur voor kinderen vanaf 10 jaar. Jaap Slingerland vertaalde 'Het mysterie van de farao' in het Nederlands en het werd uitgegeven door KokBoekencentrum. Na de vondst van een geheimzinnig pakketje raken de gebeurtenissen in een stroomversnelling en blijkt het verhaal van de vloek van de farao nog steeds gevolgen te hebben voor alle betrokkenen.

In 1922 staan de kranten bol van het nieuws dat in Egypte de graftombe van Toetanchamon is teruggevonden en veel journalisten staan te popelen om hiervan verslag te doen in de kranten. Lilian Kaye en haar twee vrienden weten het verhaal van de vloek van de farao te ontcijferen en smeden een plan om de oude Egyptische kruik terug te brengen naar Egypte. Ze reizen samen met hun moeder, die journalist is, naar de opgraving van het graf van Toetanchamon en weten daar hun missie te volbrengen.

Nog steeds spreekt de geschiedenis van de jonggestorven Toetanchamon tot de verbeelding van veel mensen. In haar nawoord schrijft Carroll dat de beschreven verwondingen van deze farao berusten op feiten, maar dat de omstandigheden waaronder hij om het leven is gekomen, ons onbekend zijn. Het verhaal over Toetanchamon is dus grotendeels fictie maar de beschrijving van gebouwen, het uiterlijk van de Egyptenaren, grafrituelen en het gebruik van papyrus om te schrijven zijn ons allemaal bekend vanuit archeologische vondsten.

De hoofdpersoon Lilian is een avontuurlijk meisje met een warm hart voor de mensen in haar omgeving, zoals haar opa en de nieuwe vrienden. Ze durft initiatief te nemen en vindt de relaties met andere mensen belangrijker dan het zich houden aan allerlei regels. De ontdekking van een aantal bizarre vondsten brengen haar niet van haar stuk en dankzij haar moedige optreden weten ze het avontuur tot een goed einde te brengen. Het verhaal wordt met vaart verteld door de schrijfster en dat zorgt ervoor dat je meegaat in de vele ontwikkelingen van het plot. De persoonlijke -en gezinsomstandigheden van Lilian geven een extra laag aan het verhaal, waardoor het niet blijft bij een spannend avontuur maar ook het gevoel van de lezer raakt. De veelheid aan gebeurtenissen zorgt er echter voor dat de personages over het algemeen wat aan de oppervlakte blijven en dat is jammer.

Emma Carroll weet feiten en fictie samen te smeden tot een avontuurlijk verhaal, dat de geschiedenis van het oude Egypte tot leven wekt. Het boeiende verhaal maakt 'Het mysterie van de farao' tot een prettige leeservaring en zorgt ervoor dat je het boek achterelkaar uitleest, waarbij je een inkijkje krijgt in de cultuur en het dagelijkse leven rond de toenmalige farao's.

Meer recensies van Marja