Het lezen waard

Martin Pruimers 02 februari 2020
Van een boek over de geschiedenis van Schiphol kun je twee dingen verwachten: of het wordt een juichend verhaal over wat de mens allemaal vermag en tot stand heeft kunnen brengen en de betekenis van de luchthaven voor de Nederlandse economie, of het wordt een activistisch pamflet over alles wat er fout is aan de luchthaven.
Steinmetz is in beide kuilen niet gevallen. Zijn boek is een evenwichtig verhaal waarin hij enerzijds de ontwikkeling van de luchthaven vanaf het prille begin laat zien en anderzijds beschrijft met welke tegenkrachten Schiphol te maken heeft gehad, waarbij hij meestal in het midden laat hoe wij daarover “moeten” denken.
Ook geeft hij een inzicht in het politieke gekonkel, gepolder, en geneuzel wat vaak een rol speelt bij alle processen. Het wordt nooit een “droog” verhaal, daarvoor heeft hij té veel oog voor de mensen die overal achter zitten. Hij laat ook veel mensen aan het woord, zowel voor- als tegenstanders, zonder daarbij partij te kiezen. Dat is geen lafheid, maar een -wat mij betreft geslaagde- poging om het evenwicht te bewaren.
Al met al is dit een boek dat een plezier is om te lezen en dat de lezer een soms ongemakkelijk gevoel geeft, omdat het (net zoals in het echte leven) niet altijd duidelijk is wat de juiste keuze is.

Meer recensies van Martin Pruimers