De gruwel van de oorlog

M.G. Pauwels 06 augustus 2019
Ik geef eerlijk toe dat dit boek een stuk aansluit bij "Gestolen jeugd" van Marilou Uyttenhove dat bij dezelfde uitgeverij verscheen.
Ik heb bewondering voor boeken die geen monotoon zwart-wit beeld van de tweede wereldoorlog schetsen.
In dit boek wordt de gruwel nog iets explicieter behandeld dan in het vorige. Ik geef het persoonlijk 5 sterren omdat ik zelf verhalen heb gehoord die het verhaal in mijn ogen geloofwaardig maken.
Toch zou ik deze oorlogsroman over een harde zakenvrouw niet aanraden voor gevoelige zielen.
Persoonlijk ervoer ik het hoofdpersonage Angélique of Angela Dams, de beruchte Frau Angela als een misschien niet zo hartelijke vrouw, maar de gruwel die ze moet trotseren is ook niet min. Gezien de achtergrond kan ik haar wel begrijpen.
Hoe je het draait of keert: ja, ze begaat een misstap. De manier waarop ze er voor bloedt, is buitenproportioneel.
Onbewust is dit boek een aanklacht tegen het rechtssysteem en de twee maten en twee gewichten.
De grootste gruwel van dit werk is dat het heden ten dage ergens nog steeds brandend actueel is.

Meer recensies van M.G. Pauwels