Liefde voor het boek

Miesleest 22 mei 2023
De Bibliotheek van verboden boeken

Drie sterke vrouwen, drie verschillende steden en in verschillende perioden tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar met 1 grote overeenkomst: de liefde voor het boek en het overbrengen van verhalen.

Het verhaal wordt verteld vanuit drie sterke vrouwen, Althea een Amerikaanse schrijfster die aan het begin van de tweede wereldoorlog (1933) door Goebbels naar Berlijn wordt gehaald op kosten van de Nazipartij. Ze maakt daar kennis met de Joodse Hannah, langzaam krijgt ze gevoelens voor deze vrouw. Hannah is de tweede sterke vrouw, haar verhaal begint in 1936 in Parijs, ze is ontsnapt uit Berlijn en werkt in de Bibliotheek van verboden boeken in Parijs, waar ze vecht tegen de propaganda van de nazi’s. Als derde sterke vrouw maken we kennis met Vivian in New York in 1944, zij zorgt voor boekzendingen naar de Amerikaanse Soldaten in Europa en wordt tegengewerkt door senator Taft. Ze organiseert een bijeenkomst waar senator Taft ook aanwezig zal zijn en wordt daarbij geholpen door een mysterieuze bibliothecaresse van de Bibliotheek van verboden boeken in Brooklyn.

Het verhaal wisselt steeds tussen het Berlijn aan de vooravond van de oorlog in 1933, waar de naïeve Althea steeds meer doorkrijgt wat de nazipartij inhoudt en zich ervan los gaat maken om het echte Berlijn te onderzoeken samen met Dev, een Amerikaanse actrice en de Joodse Hanna en haar vrienden. Parijs in 1936, waar de inmiddels gevluchte Hanna blijft strijden tegen de propaganda van de nazi’s en langzaam achter de waarheid van haar verraad komt en New York waar een strijdbare Vivian de strijd aangaat met senator Taft voor de vrijheid van het boek en die te mogen blijven versturen naar de soldaten in Europa.

Het overkoepelende thema is oorlog, liefde en de liefde voor het boek.

Langzaam komen de drie vrouwen samen en vallen alle losse verhalen op hun plaats.
De schrijfster van het boek is de Amerikaanse Brianna Labuskes, die eerder succesvolle thrillers schreef, dit is haar eerste historische roman, geïnspireerd door LGBTQ-verhalen uit de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw.
Ik heb genoten van een prachtig boek, een nieuwe andere inkijk in het thema Tweede Wereldoorlog, het duurde voor mij even voor ik de tijden en de vrouwen eigen maakte, maar kon op het laatst niet meer stoppen, een echte aanrader voor iedereen die van boeken houdt ! Klein minpunt is het taalgebruik, dit kan ook een vertaaldingetje zijn, ondanks dat krijgt dit boek de volledige 5 sterren van mij.

Dit was alweer het derde boek van de Harper Collins leesclub van dit jaar. Bedankt voor deze prachtige leeservaring.

Meer recensies van Miesleest