In de schaduw van de eik

Miesleest 06 april 2023

In dit boek met boodschap wordt het verhaal verteld van Alex Petrescu een bekroonde tv-kok, hij ontvlucht Nederland en koopt een oud landhuis in Roemenië het thuisland van zijn moeder. Op het landgoed staat nog één oereik overeind. Alex probeert deze boom en het bos eromheen te beschermen. Terwijl hij dit doet blikt hij terug op zijn leven in Nederland en het leven van zijn moeder, waarom is ze Roemenië ontvlucht, hij krijgt een dossier van zijn moeder in handen, en leert haar leven kennen voor ze in Nederland terecht kwam. Het verhaal heeft onverwacht sprongen in de tijd, in het begin verwarrend maar als je het eenmaal doorhebt leest het fijn weg, en blijf je geboeid in de verschillende verhalen die de schrijver verteld. De zinnen zijn prachtig en poëtisch. Het boek valt binnen het Bildungsroman-genre waarbij de ontwikkeling van het hoofdpersonage van jeugd naar volwassenheid centraal staat, het hoofdpersonage wordt hierbij vaak gevormd door de mensen die hij ontmoet en de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt.
Vooral de prachtige zinnen spraken mij aan, het was even wennen met betrekking tot de vele tijdsprongen maar hierdoor bleef ik wel geboeid. Het boek is speciaal vanwege de boodschap die duidelijk wordt: heb oog voor de natuur, de Europese bossen en wouden, draag hier zorg voor. Als je besluit deze roman te gaan lezen, sla dan zeker het dankwoord niet over !
Harper Collins bedankt voor het recensie exemplaar.

Meer recensies van Miesleest