Op de stoel van god

Miesleest 10 april 2023
Op de stoel van god

Van Vrouwenthrillers kreeg ik dit debuut van Matthijs Huizinga, in het dagelijks leven piloot, hij liep al 15 jaar met dit verhaal in zijn hoofd rond en na wat aanpassingen naar de moderne tijd (nokia en ipod zijn niet echt meer van deze tijd) heeft hij tijdens de voor hem rustige corona jaren op papier gezet.

Het verhaal volgt Linda, een Britse uitwisselingsstudente , die in Den Haag bezig is met haar scriptieonderzoek. Door een klein ongelukje vind zij een papiertje in een oud boek, met een gecodeerde boodschap, nieuwsgierig als ze is gaat ze op onderzoek uit, dit neemt steeds grotere vormen aan, het blijkt een gevaarlijk en internationaal genootschap dat ik de hoogste kringen opereert. Daar linda’s doortastendheid en durf vallen alle puzzelstukjes op hun plek, na een levensgevaarlijke zoektocht.

Het verhaalt speelt zich af over de hele wereld, er wordt een hoop gevlogen in zeer korte tijd, van Den Haag, tot
New York, van Vancouver tot Geneve om uiteindelijk in Parijs in een hoogtepunt te komen.

De schrijver heeft het verhaal ontzettend beeldend geschreven, waardoor het verhaal zich voor je ogen afspeelt, dit heeft hij zeer sterk gedaan, in het begin irriteerde het me een beetje, dat alles tot detail werd beschreven, en kwam meermaals het zinnetje: ‘dit boek wordt mede mogelijk gemaakt door…’ in mijn hoofd op, maar hoe verder in het boek, hoe spannender het werd en zeker door de korte hoofdstukken vlieg je door het boek, want ach nog een hoofdstukje dat kan nog wel, voor je het weet ben je door het boek. Heb je zin in een spannend, beeldend verhaal ga dan zeker dit debuut van Matthijs Huizinga lezen, het boek leent zich voor een vervolg, hopelijk gaat dat geen 15 jaar duren.

Meer recensies van Miesleest