Een immens boek

Miesleest 23 februari 2023
Een immense wereld
Ondertitel: hoe dierlijke zintuigen de verborgen dimensies om ons heen onthullen
In dit mooie boek vertelt wetenschapsjournalist Ed Young ons alles over de zintuigelijke beleving van de dieren. In 13 hoofdstukken komen verschillende zintuigen aan de orde van de bekende geuren en smaken die we als mens ook waarnemen tot echo’s, elektrische en magnetische velden. Hoe dit alles verenigd, om als laatste af te sluiten met een betoog om de stilte te redden en het duister te behouden.
Verschillende dieren komen aan bod, onze huisdieren, insecten, wilde dieren, nergens wordt het saai en het leest als een trein. De sterke punten van het boek zijn dat ik telkens dacht ik: “o leuk om te weten, dit wist ik nog niet, om vervolgens weer op te veren en te roepen: Wist je dat…. “ Onder aan de pagina’s staan vaak nog voetnoten voor extra verdieping/informatie, daarnaast is het boek zeer toegankelijk geschreven en voorzien van prachtige foto’s. Ook de Kaft is prachtig geïllustreerd, met recht leven wij in een immense wereld. Ik raad het iedereen aan om als mens meer stil te staan en ons te blijven verwonderen om de dieren en het leven om ons heen.
5 sterren

Meer recensies van Miesleest