Een verbazingwekkend levensverhaal

Nancy Bastiaans 03 augustus 2019 Auteur
Dit waargebeurde verhaal speelt zich af in WOII en de jaren erna. Het vertelt het verhaal van de Belgische Angèle Dams, Frau Angela, die na het zaken doen met Duitse soldaten, door de Duitsers gevangen wordt genomen. Wat dan allemaal volgt doet je verbazen.

Frau Angela komt op mij niet bijzonder warm of hartelijk over. Een zelfverzekerde en vooral zakelijke dame. Deze eigenschappen zijn waarschijnlijk precies de reden dat ze de verschrikkelijke jaren in gevangenschap bij de Duitsers en de nog vreselijkere jaren die volgen bij de Russen, overleeft.
Ironisch genoeg is het de door geld gedreven maatschappij die ervoor zorgt dat ze bij thuiskomst, jaren na de bevrijding, in eigen land direct weer achter de tralies belandt.

Het feit dat sympathie voor deze dame moeilijk op te brengen was, in combinatie met de schrijfstijl, die in de grote lijn wat aandoet als een verslag, maakte het soms lastig voor me om met haar mee te leven. Dat is misschien maar goed ook. Er staan gruwelijkheden in die je maag bij droge lezing al doen verkrampen.

Als lezer hinkte ik vaak op twee benen. Enerzijds kwam Frau Angela me egocentrisch over en vond ik haar keuzes van zeer bedenkelijk niveau, anderzijds had ik waardering voor haar lef en trots en was er ook begrip voor haar. Dat is wat dit verhaal vooral zo boeiend maakt. De oorlog van deze kant belicht en dat de grens tussen goed en kwaad niet zo scherp gesteld wordt zoals in de meeste oorlogsromans, is bijzonder interessant. Dat maakte het voor mij ook een pageturner. Het is een eerlijk en ook ongelofelijk bizar verhaal.

Zoals ik al aangaf vind ik van de schrijfstijl over het algemeen ‘vertellerig’. Toch zijn er genoeg mooi gecomponeerde zinnen die laten zien dat Ed een goede schrijver is en waardoor je als lezer geboeid blijft.
Het verhaal zelf is buitengewoon interessant en de cover sluit er naadloos bij aan.

Alles beschouwende, zou ik ‘Frau Angela’ zeker aanraden. Deze biografische oorlogsroman is echt anders dan alle anderen.

Meer recensies van Nancy Bastiaans