Het hele pakket

Nancy Bastiaans 21 augustus 2019 Auteur

Dit verhaal deed me vaak twijfelen of het wel fictie was. Het hoofdpersonage Lucas is zo overtuigend neergezet dat ik vergat dat er een auteur achter zit die hem heeft gecreëerd. Het verhaal is vanaf de eerste pagina spannend in meerdere opzichten.

Vlak voordat de Nederlandse student Lucas vanuit Bolivia weer huiswaarts keert, raakt hij steeds meer betrokken bij de zoektocht naar de dader van drie vermoorde kinderen. Alles wijst erop dat ze geofferd zijn, maar waarom en door wie?
De culturele en religieuze verschillen en ook overeenkomsten tussen de Boliviaanse bevolking op de Altiplano en die van de ‘buitenstaanders’ is niet alleen de weg naar de oplossing van het mysterie, maar speelt op alle niveaus een rol. Ook tussen Luc en zijn liefde Nayra ligt het op dit vlak gevoelig.

Jeroen Windmeier legt genuanceerd de verbanden tussen religie, maatschappelijke problemen en tikt daarbij ook de milieucrisis, bijna lichtvoetig, aan zonder ergens belerend of bekerend te worden. En dat allemaal in een verhaal dat vanaf begin tot het eind superspannend is, soms gruwelijk en bovenal ook leerzaam. Tijdens het lezen ‘rechercheer’ je mee en na het lezen dringen de toch ook diepere lagen meer door. Een bijzonder knap staaltje werk wat mij betreft.
Een dikke vijf sterren!

Meer recensies van Nancy Bastiaans