Gruwelijk goed debuut

Brandoffer is zo'n boek dat veel te lang in de boekenkast stond te wachten. En dit is trouwens ook een mooi voorbeeld van de hele serie kopen alvorens af te wachten of het eerste boek me wel zou bevallen.

Gelukkig ben ik eindelijk gestart in Brandoffer en kwam ik er al snel achter dat ik nog heel wat uren leesplezier in het vooruitzicht heb. Want wat heb ik genoten van dit eerste, gruwelijk goede deel!

De eerste scène laat niets aan de verbeelding over: een van de slachtoffers wordt in deze passage levend verbrand. Al snel doet Tilly Bradshaw, analist, een ontdekking waardoor haar chef Flynn, contact moet opnemen met Washington Poe. Na een ernstige fout die hij als inspecteur maakte, koos hij voor een heel ander leven.

Poe wordt er niet zomaar bij gevraagd; hij lijkt gevaar te lopen. Samen met Bradshaw, Flynn en zijn oud-collega Reid probeert hij 'de brandofferman' te stoppen. Maar dat blijkt niet zo eenvoudig te zijn: naast het feit dat deze seriemoordenaar sadistisch en zeer goed georganiseerd is, lijkt er geen connectie te bestaan tussen de slachtoffers.

Het onderzoek was erg boeiend om te volgen en werd goed opgebouwd. Het lijkt een haast onmogelijke taak, maar mede dankzij Tilly komen er steeds meer aanwijzingen naar boven. Het onderzoek nam verschillende wendingen die me wisten te verrassen. Zeker richting ontknoping was er een traumatisch deel dat me na het lezen nog even bij is gebleven.

Ik vond het fijne personages om te leren kennen, voornamelijk omdat ze realistisch neergezet werden door de auteur. Tilly is enorm slim, maar haar sociale vaardigheden zijn eigenlijk onbestaande. Toch weet ze de lezer voor zich te winnen. Zij en Poe vormen een niet alledaags duo, maar dat is net een van de sterke punten van dit boek.

Het verhaal klopte tot in de details en een ongelooflijke ontknoping maakte het af. Eigenlijk kan je Brandoffer eenvoudigweg als de perfecte thriller omschrijven!

Meer recensies van Our Library Belgium