De Hippie Trail

perspexinholland 22 april 2024
Onder de 'Hippie Trail' werd een nieuwe nomadische route bekend, die jongeren eind zestiger jaren kozen om op reis te gaan naar India en Nepal en andere reisdoelen -als het maar ver weg was. Tony Gottschalk wilde niet in dienst en emigreert naar Australie, om daarna nog langer op reis te gaan naar India en Nepal. Vaak met openbaar vervoer (goedkoop op een vervalste studenten kaart!), maar ook liftend, zoals later over land naar huis. Hij schrijft in korte hoofdstukken over zijn belevenissen en ervaringen, onder andere met de plaatselijke bevolking en de vele andere reizigers van zijn generatie.
Hij leert en passant over het leven, en schrijft over wat hij ziet en meemaakt zonder (voor)oordelen. Tegelijk is het soms wat aandoenlijk en naief, maar wel weer aardig geïllustreerd. Ik zie zijn boek wel als exemplarisch voor veel generatiegenoten die toen korte of langere tijd met minimale middelen op verre reizen gingen, zeker met romantische ideeën, nieuwsgierigheid en open voor spirituele culturen. Het gemakkelijke hasj gebruik kan ook wel een stimulans geweest zijn. Er is wel een kanttekening bij dit boek te maken, het is zorgvuldig uitgegeven, maar het staat vol taalfouten, en is kennelijk door niemand nagekeken of geredigeerd.
De hippie beweging, onderdeel van de toenmalige tegencultuur is van grote (maatschappelijke) betekenis geweest en Tony laat daarvan iets zien. Goed voor lezers die destijds ook op reis waren, maar nog geen boek schreven, of anderen, die ook wel op reis wilden, maar nooit gedaan hebben!

Meer recensies van perspexinholland