Hoe je jezelf opnieuw uitvindt

perspexinholland 21 februari 2020
Het leven van Julia op ten Noort krijgt na het einde van de 2e wereldoorlog een ingrijpende wending - al haar vrienden zijn dan al omgekomen of ter dood veroordeeld als belangrijke nazi's. Dat was zij zelf ook, bevriend als ze was met onder meer Himmler, een van de grootste misdadigers van de 20e eeuw. Roel van Duijn dringt met deze biografie het leven van de nazi-top binnen, via de beschrijving van het leven van Julia, die onder meer ook een school voor nazi-kinderen heeft geleid. Ze werd in 1948 tot twee en half jaar gevangenis straf veroordeeld, en ging kort daarna in Duitsland wonen. Daar vestigde ze een kleine winkel voor volkskunst en organiseerde ze tenslotte ook gesprekskringen, waarvoor ook haar achtergrond in de Theosofie bruikbaar bleek. Van haar verleden heeft men daar (in Fulda) nooit iets geoord. Je zou bijna kunnen denken dat ze een nieuw iemand geworden was. Roel van Duijn brengt met dit onwaarschijnlijk goed gedocumenteerde boek haar geschiedenis tot leven, en stelt zich zelf in het laatste hoofdstuk ook een aantal indringende vragen. Wat het boek zo belangrijk maakt is dat hij geschiedenis beschrijft als een geschiedenis van mensen die we leren kennen, eerst in een vriendelijke gedaante, maar met wie we niet -nooit- bevriend zouden willen zijn.

Meer recensies van perspexinholland