Een lange weg naar Tibet

perspexinholland 10 april 2024
De trein naar Tibet is een wel zeer ongewone manier om op het dak van de wereld te komen. Maar Maj Wolny laat zien dat dat kan (kon). Haar reis van Warschau naar Siberie en via Mongolie naar Beijingen dan Lhasa is heel wat langer dan een twee dagen vliegen. Het laat ook wel zien, dat Tibet niet zomaar een reisbestemming is, helemaal nu niet, nu China steeds meer reisbeperkingen heeft ingesteld, en een intussen bijna 70jarig programma uitvoert om Tibet te verchinezen. Maja laat echter zien, dat de Tibetaanse cultuur nog steeds door de Tibetanen vorm wordt gegeven en dat het met het Tibetaans Boeddhisme om en onder de Chinese cultuur heen kruipt. Maja refereert op allerlei plaatsen in haar reisverhaal aan de legendariche reizen van Alexandra David-Neel en bezoekt aan het einde in haar boek ook het vroegere woonhuis van Alexandra. Maja's ervaringen zijn intens, en persoonlijk en veel daarvan herken ik van mijn eigen reis naar China en Tibet, net voor de harde confrontaties voor de Olympische Spelen van 2008. Maja's boek is niet zo lang, en zal velen wellicht inspireren zich meer in deze -laatste- levende antieke cultuur te verdiepen.

Meer recensies van perspexinholland