Gentse IJsbeer

Peter van Bavel 18 juni 2020
Al eerder las ik met veel plezier de boeken van Bert Bergs. En nu kon ik mij over deze 'nieuwe' Coke in voorraad ontfermen. Het boek heeft een verfrissende update in de vorm van een heruitgave gekregen waarbij de omslag veel meer aandacht trekt dan de oorspronkelijke. En nu past hij ook beter in de serie waar ook '30 dagen' en 'Kopiekat' deel van uitmaken. Mooie synergie in de serie derhalve. De grootste vreugde zit in het feit dat het bekende koppel ook in dit verhaal zijn herintrede maakt.
Onderzoeksjournalist Marc Ackein en zijn partner Sara Vits die politie-inspecteur is in Gent vormen qua onderzoek tegenpolen. Sara mag zaken alleen volgens de wet onderzoeken terwijl Marc er zijn eigen vrijheden op na houdt. En daarmee is er enerzijds ruimte voor stiekem gedrag en beroepsgeheim en biedt het anderzijds ruimte om samen meer te bereiken dan alleen. De chemie tussen de twee biedt naast een uitermate spannend verhaal een prachtige extra.

Bert Bergs laat zijn boeken veelal in Gent afspelen en wanneer je daar zelf ook bent geweest of wel eens komt, is dat een extra leuk gegeven. Naast de liefde voor de stad is er in zijn boeken ruimte voor religieuze thema's en verwijzingen. In dit geval subtiel want dit verhaal gaat vooral om de goddeloze rol van de crimineel 'IJsbeer' die verdacht wordt van drugshandel en moord.

De auteur heeft een vlotte pen en neemt je mee in wat al snel uitgroeit tot een pageturner. Maar Bergs biedt meer. Hij gebruikt mooie woorden en zinnen, die soms formeel ogen maar van grote schoonheid zijn. Het geweld in zijn boeken is minder expliciet dan bij de boeken van de in 2018 overleden Vlaamse auteur Luc Deflo. Qua stijl een andere auteur.
Ik hoop dat Bert Bergs ons nog vele jaren zal verblijden met zijn thrillers. Gelukkig vernam ik uit zeer betrouwbare bron dat er in het najaar nog een Ackein en Vits avontuur zal verschijnen, met de titel 'Uit balans'. Ik kan alvast niet wachten.

Meer recensies van Peter van Bavel