Fenomenale thriller van Eva García !!

Priscilla 29 juli 2019
Profiler Unai Lopez de Ayala wordt geconfronteerd met een reeks dubbele moorden die verdacht veel lijken op moorden die 20 jaar geleden plaatsvonden. Unai zat toen nog niet bij de politie, maar volgde net als ieder andere burger van Vitoria de zaak en de gebeurtenissen op de voet.

Nu hij zelf op deze zaak zit en er zoveel overeenkomsten lijken te zijn met de moorden in het verleden, is de druk des te hoger om de zaak op te lossen. Alleen… de moordenaar van toen zit nog in de gevangenis. Of toch niet?

In deze razend spannende thriller van Eva García ontvouwt zich een waar spel van complotten en theorieën. Vol gebeurtenissen die je zodanig aan het wankelen brengen dat je zelf de draad kwijt raakt en je je afvraagt hoe de rechercheurs in dit verhaal deze zenuwslopende zaak gaan oplossen.

Is de moordenaar van 20 jaar geleden onschuldig? Of is er een copy cat aan het werk?
Met een race tegen de klok en moorden die elkaar snel opvolgen beland je met dit boek midden in een kat en muisspel waar geen einde aan lijkt te komen.

Het verhaal begint met een ijzersterk proloog dat je pas volledig begrijpt aan het einde van het boek.
Het boek wordt geschreven in heden en verleden. In het heden lezen we vanuit Unai en volgen we zijn gedachten en gevoelens.
In het verleden lezen we vanuit verschillende personages die uiteindelijk samen komen in het heden en onderlinge verbanden steeds duidelijker maken. Het een staat niet los van het ander.

Het plot van dit boek is zo ontzettend goed uitgewerkt, zowel technisch als qua verhaallijn, dat ik echt kan zeggen dat dit sinds lange tijd een thriller is die mij volledig op het verkeerde been heeft weten te zetten.
Eva García heeft wat mij betreft hier echt een meesterstuk geschreven. Deze plottwist zijn wat mij betreft echt fenomenaal!

Het boek zit vol onverwachte wendingen en tot aan het einde aan toe blijft onduidelijk wie wat gedaan heeft en wanneer. Eva geeft je in het verhaal steeds meer stukjes die langzaamaan steeds beter in elkaar passen en weet je ontzettend goed te verassen aan het slot!

Ik ben echt omver geblazen door dit boek en ik ga zeker de andere twee delen van deze trilogie lezen!

Schrijfstijl
Ook de schrijfstijl van Eva García heeft mij absoluut niet teleurgesteld!
In het begin was ik wat huiverig voor de Spaanse namen en plaatsen in Vitoria, maar eigenlijk wen je hier snel genoeg aan. De personages in dit verhaal zijn duidelijk en prima uit elkaar te houden.

Eva García heeft in deze literaire thriller echt geweldig veel aandacht besteed aan de uitwerking van de omgeving en de geschiedenis van de omgeving. Daarnaast is er ook ontzettend veel aandacht besteed aan de plekken in Vitoria en de gebouwen waar de slachtoffers gevonden worden.
Dit heeft er wat mij betreft voor gezorgd dat het verhaal absoluut ging leven en ik de omgeving voor mij kon zien, al ben ik er nog nooit geweest!

Een geweldige toevoeging van cultuur en geschiedenis!

Personages
Uiteraard lezen we het verhaal vanuit Unai, inspecteur en profiler die wordt belast met de moorden die plaatsvinden. Zijn personage is wat mij betreft duidelijk en helder uitgewerkt. Er is voldoende verdieping in zijn karakter en duidelijk is waarom hij op de zaak zit en dat dit een relatie heeft met zijn fascinatie voor de moorden 20 jaar geleden.
Wat ik ook heel prettig vond, is dat we hier geen perfecte held van het verhaal zien, maar iemand die ook zijn eigen rugzak met zich mee draagt.

De twee vrouwelijke personages die in dit verhaal indruk op mij hebben gemaakt zijn de collega van Unai; Estíbaliz en commissaris Alba Díaz de Salvatierra.
Ondanks dat ik in dit boek wat verdieping mis rondom Estíbaliz, ben ik er eigenlijk van overtuigd dat deze verdieping gaat komen in de volgende boeken.

Alba kwam op mij echt over als een sterke vrouw maar zeker niet flawless, de relatie tussen haar en Unai fascineert mij enorm!

De grootvader van Unai speelt voor mij in dit verhaal absoluut een bijzondere rol, welke echt voor geweldige toevoegingen aan het verhaal zorgt!

De tweeling Tasio en Ignacio zijn mijn favoriete personages in dit verhaal. Zij zijn een tweeling en de manier waarop Eva hen ontwikkelt en uitgewerkt heeft kan wat mij betreft alleen maar alle credits krijgen!

Eva García heeft haar personages echt goed uitgewerkt en een gezicht gegeven. Daarnaast, doordat het verhaal is geschreven vanuit Unai, voel je werkelijk zijn frustraties die hem af en toe te veel worden. Het oplossen van de zaak gebeurd uiteraard onder grote druk gezien de hoeveelheid aan slachtoffers. Dit gevoel is mede door de uitwerking van de personages echt heel duidelijk overgekomen!

Conclusie
Ik kan gewoon niet anders dan dit boek de volle 5 sterren geven!
Dit boek van Eva García Sáenz de Urturi is het echt waard!

Het is absoluut een geweldige thriller met daarnaast als thema’s; familie, vriendschap, liefde, huiselijk geweld, hechtingsproblematiek en rouw.
Allen komen samen in een geweldig verhaal dat je vanaf de start meezuigt in een plot van onverwachte wendingen en een klapper van een einde!

Het is inderdaad absoluut een “geweldige mix van spanning, mysterie, cultuur en geschiedenis!”

Ik ben fan!!!

Meer recensies van Priscilla