Een veel beter vervolg!

Priscilla 06 december 2019
In dit tweede deel van de Sam Porter serie duiken we wederom met Sam een zaak in. Waarbij een meisje onder het ijs wordt gevonden. Het blijkt te gaan om een 3 weken eerder vermist meisje.
Ze draagt echter niet haar eigen kleding. Is het een zaak die overeenkomsten vertoont met die van de serie moordenaar Bishop? Of is het een op zichzelf staande zaak?

Als overeenkomsten worden vermoed, en Sam de zaak niet blijkt los te kunnen laten, wordt hij per direct van de zaak gehaald en gevraagd een week verlof te nemen.
Terwijl de politie en de FBI aan de gang gaan met de lopende zaken, gaat Sam ondanks de waarschuwing van zijn leidinggevende, zelfstandig op onderzoek uit naar een aanwijzing die Bishop voor hem heeft achter gelaten.
Deze aanwijzing voert Sam terug naar het verleden van Bishop.

De politie en de FBI doen ontdekkingen in de lopende zaken die zo gruwelijk zijn en zo ingewikkeld dat ze niet beseffen dat de zaken elkaar kruisen.
Zijn ze allen op tijd om de losse eindjes aan elkaar te binden en nog meer slachtoffers te voorkomen?

Het verhaal begint met een hoofdstuk vanuit Sam. Een ware nachtmerrie die je even doet twijfelen of je iets gemist hebt.
Gelukkig verschaft het verhaal daarna vrij snel duidelijkheid en concentreert het zich op de nieuwe zaak.

Het boek wisselt met hoofdstukken vanuit verschillende perspectieven. Er wordt geschreven vanuit Sam, zijn collega’s, maar ook vanuit slachtoffers en de dader. Daarnaast komt ook een getuige aan bod. Ook in dit boek vinden we dagboekfragmenten van de “Vierde Aapjes” moordenaar welke weer een interessant kijkje geven in een verknipt masterbrein.

Ook zijn er enkele pagina’s bedrukt met de tekst van het whiteboard waarnaar de inspecteurs kijken, onder andere met een takenlijst. Dit is hetzelfde als in het eerste boek en ik vond dit absoluut niet van toegevoegde waarde en heb ze dan ook niet gelezen. Wat mij betreft was dit meer paginavulling als iets anders.

De verschillende verhaallijnen lijken verwarrend in het begin maar geven absoluut een volledig beeld van het verhaal en de situatie. Alles is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik vond het zelf niet storend en juist eigenlijk heel gaaf deze verschillende kanten te lezen! Het ‘race-tegen-de-klok-gevoel’ kwam hierdoor echt op mij over!

Het verhaal bevat een duidelijk begin, midden en einde en het plot was voor mij absoluut verrassend! Er zat een gave twist in en J.D. Barker heeft absoluut de spanning in dit boek weten op te bouwen naar een hoogtepunt!

Hier en daar las ik wat wisselende commentaren over het abrupte einde, maar mij heeft dit alleen maar doen verlangen naar het volgende en laatste deel van deze serie!
Aan het einde worden zaken uit de doeken gedaan en rijzen er een hoop vragen op waarvan ik niet kan wachten tot ze in het volgende deel beantwoord zullen worden!

Wat mij betreft is dit absoluut veel beter gedaan dan in het eerste boek!

Personages
Sam Porter blijft voor mij DE hoofdpersoon van deze serie, alhoewel hij in dit boek minder aan bod lijkt te komen door de diverse andere perspectieven en personages.
In het eerste boek stoorde ik mij enorm aan Sam, omdat hij voor zijn leeftijd zo ontzettend weinig leek te weten van de moderne technologie. Daarnaast vond ik het gehele politionele optreden in het eerste boek ontzettend amateuristisch.
Gelukkig (voor mij) was hiervan niets terug te zien en te lezen in dit tweede boek! Wat voor mij absoluut een pluspunt was.

Waar J.D. Barker bij het eerste boek nog zoekende leek te zijn welke richting hij op wilde met zijn hoofdpersonage, was dit in dit boek gelukkig volledig duidelijk.
Geen storende feitjes rondom Sam Porter voor mij deze keer!

In dit boek lezen we ook hoofdstukken vanuit collega’s van Porter en ik vind het prettig hen op deze wijze beter te leren kennen. Het voelde in dit boek daardoor ook veel meer aan als een team.

De hoofdstukken vanuit de moordenaar vond ik tevens zeer fascinerend. J.D. Barker heeft wat mij betreft deze hoofdstukken veel meer uitgedacht en meer details toegevoegd waardoor het veel levendiger en echter aanvoelde!
Ik heb absoluut gegriezeld en was oprecht gefascineerd!

Conclusie
Waar het eerste boek voor mij toch wel een teleurstelling was, ben ik van dit tweede boek absoluut onder de indruk!
De opbouw aan spanning vond ik geweldig en de plottwist ronduit briljant.
Het abrupte einde en de geheimzinnigheid waarmee het boek afsloot vragen er absoluut om om het derde deel direct te reserveren!

Dit verhaal zat wat mij betreft echt goed in elkaar en ik heb menigmaal op het randje van de bank gezeten om het uit te lezen. Een goede thriller, en deze keer de sterren meer dan waard!

Meer recensies van Priscilla