Prettige eerste kennismaking!

Priscilla 31 mei 2020
Twee moorden in twee verschillende steden, dezelfde modus operandi. Verder lijken de slachtoffers niets met elkaar gemeen te hebben.

Sara werkt bij Interpol en wordt met beide moorden opgezadeld. Ze krijgt de opdracht te onderzoeken waarom deze personen zijn vermoord en wat de link is tussen beiden.

Sara, die terugkeert na een periode van rouw, valt met deze zaak met de neus in de boter. Het vertrouwen in eigen kunnen is ze onderweg verloren en ze probeert dit te hervinden. Ze schakelt de hulp in van haar oude baas en tevens goede vriend Alex Berger, om haar te helpen bij het onderzoek naar de moorden en met name naar de link tussen de slachtoffers.

Het tweede slachtoffer is een familielid van de steenrijke familie Bonard die altijd uit de spotlights weet te blijven.

Als Alex vanuit het niets een uitnodiging krijgt van het hoofd van de familie, David Bonard, neemt hij deze uitnodiging aan in de hoop meer te weten te komen over de familie. Echter blijken de Bonard’s een hoop verborgen agenda’s te hebben.

Komt Alex achter de familiegeheimen en zorgen deze onthullingen voor informatie over de moorden? Of hebben de zaken echt niets met elkaar te maken?

Toni Coppers schreef met ‘Val’ een unieke thriller waarbij ik in het begin echter wel moest wennen aan de Belgische tongval. Hier en daar wordt ook gestrooid met Engelse woorden en uitdrukkingen. Dit was voor mij onnodig en hier en daar misschien ook wel storend.

Het verhaal start met een beschrijving van de moord op het eerste slachtoffer waardoor het verhaal sterk begint. Daarnaast krijgen we hiermee een kort uniek kijkje in de gedachten van het slachtoffer.

Het verhaal wordt vervolgens verteld vanuit de perspectieven van Sara en Alex. Beide hebben een hoop ellende meegemaakt in het verleden, wat hen tegelijkertijd met elkaar verbindt.
Hun verhaal wordt geschreven vanuit de derde persoon.

Het duurde even voor ik in het verhaal zat, maar na het wennen aan het taalgebruik las het vlotter weg.

De spanning in deze thriller wordt langzaam opgebouwd en de focus ligt vooral op de ontwikkeling van de personages en de omgeving naar mijn idee.

Het is lang onduidelijk waarom de slachtoffers in dit boek vermoord zijn en het plot en de conclusie ontvouwen zich langzaam maar zeker door het uitgebreide onderzoek van vooral Alex.

Ik verwachtte een razend spannende thriller. Maar doordat het onderzoek langzaam en uitgebreid verloopt, mede door de wijze van schrijven, leek het boek wat traag. Daardoor kwam de spanning pas aan het einde als meerdere gebeurtenissen elkaar sneller opvolgen en de race tegen de klok begint wanneer men de dader op het spoor is.

De tijdslijn in het verhaal was mij niet volkomen duidelijk. Ik kreeg voor mijzelf niet helder genoeg wanneer wat plaatsvond en hoe lang bepaalde acties duurden.

Alhoewel de opbouw aan spanning dus traag verloopt, is het wel een verhaal dat ontzettend goed is uitgedacht. De ontwikkelingen en de werkelijke gebeurtenissen zijn absoluut interessant te noemen en gaven het verhaal een dramatisch effect.

Personages
In dit verhaal gaat de meeste aandacht uit naar de personages.
Vooral Sara en Alex worden uitgebreid beschreven en er is ontzettend veel verdieping wat beide betreft.

Ik vond de relatie tussen beide bijzonder. Vooral hetgeen dat hen bindt en hoe zij met elkaar omgaan. Alex is de oude baas van Sara, maar hun vriendschap gaat enorm diep.

Hier en daar stoorde ik mij enigszins aan Sara. Dit had vooral te maken met hoe zij omgaat met Alex en hem bijna dingen verplicht en opdraagt om haar maar te helpen. Het lijkt alsof zij in hun vriendschap meer neemt dan geeft.

Alex daarentegen vond ik zeer interessant evenals de link naar de aanslagen in Parijs.

Met betrekking tot de dader in dit verhaal, had ik graag iets meer verdieping willen zien. Omdat het verhaal zo focust op Sara en Alex, lijkt zijn rol bijna ondergeschikt.

Conclusie
‘Val’ is een thriller die net even anders is als andere thrillers. De focus ligt op achterliggende beweegredenen en verhoudingen. Dit maakte het een psychologische thriller.

Het verhaal is absoluut interessant en heeft op geheel andere wijze een bepaalde mate van spanning. Ik vind het interessant dat het einde onvoorspelbaar is en dat maakte dat ik het boek niet kon wegleggen.

Mijn eerste kennismaking met Toni Coppers is absoluut goed bevallen en het boek heeft mij zeker weten verrast!

Meer recensies van Priscilla