Sterke vrouw

Sandra 20 december 2019
In het Duitsland rond 1937 krijgen de Nazi’s steeds meer de overhand en de Joden merken hier steeds vaker de gevolgen van. Overal duiken bordjes op met ‘verboden voor Joden’ en zijn mensen steeds minder vriendelijk tegen hen, als ze überhaupt nog iets tegen hen zeggen. Het leven van Kurt, zijn vrouw Ruth en hun gezin met 4 kinderen staat ineens op zijn kop als Kurt bij rellen in hun straat uit hun huis wordt meegenomen en niemand weet waar hij naar toe gebracht wordt. Als hun winkel, onder het huis, in brand gestoken wordt rest Ruth niets anders dan met haar 4 kinderen te vluchten, maar waar kan ze heen? Waar is het nog veilig? Je volgt de wanhopige weg die ze aflegt om zichzelf en haar kinderen in veiligheid te brengen waarbij ook oma zicht bij hen voegt. Steeds meer Joden vluchten het land uit, maar daar zijn uitreispapieren voor nodig en die kosten natuurlijk geld.

Het verhaal is fictie maar wel gebaseerd op waargebeurde feiten, het kost dan ook geen moeite om je voor te stellen dat het verhaal van Ruth zomaar echt gebeurd zou kunnen zijn. Wat vooral indruk maakt is dat Ruth een sterke vrouw is die alles op alles zet om zonder haar man haar familie in veiligheid te brengen en voor hen te zorgen en hen te beschermen en daarbij zelf wel eens grote risico’s neemt. Aan het einde van het boek komt ze voor een grote beslissing te staan, een beslissing die heel veel Joodse ouders hebben moeten nemen in die periode maar die voor ons niet voor te stellen is. Het kan niet anders dan dat je jezelf af vraagt tijdens het lezen van dit verhaal: wat zou ik toch hebben gedaan als ik in die positie was? Goed dat het boek dit soort vragen oproept, dat betekent dat het een waarheidsgetrouw verhaal is.

De schrijfstijl is prettig, makkelijk leesbaar en beeldend. De personages zijn sympathiek waardoor je als lezer al gauw met iedereen meeleeft. Eerder las ik ‘Verloren kinderen’ van dezelfde schrijfster en bij dat boek vond ik het verhaal een hoog film-gehalte hebben, soms ook wat ongeloofwaardig. Gelukkig was dat nu niet aan de orde. Ik had het einde graag wat uitgebreider gezien, had meer willen weten over de afloop waardoor het geen 5 sterren is geworden.

Meer recensies van Sandra