Metaforische spoorweg

Sanne 20 juni 2020
Eindelijk heb ik dan ook het boek “De ondergrondse spoorweg” gelezen. Het boek stond al lang op mijn WIL-lijst, maar er kwamen steeds andere boeken tussendoor.
De hoofdpersoon in het boek is Cora. Zij leeft zonder familie, maar met andere slaven op de plantage van de Randalls. Cora besluit samen met een andere slaaf van de plantage te vluchten. Soms geniet ze van een tijdelijk gevoel van vrijheid om vervolgens weer te moeten vluchten of zich schuil te moeten houden.
Whitehead maakt metaforisch gebruik van een ondergrondse spoorweg. Deze spoorweg staat voor het geheime netwerk dat door slaven werd gebruikt om met hulp van abolitionisten te ontsnappen uit de zuidelijke staten van de VS naar de vrije staten.

"De wereld mag dan gemeen zijn, maar mensen hoeven dat niet te zijn, ze kunnen ook weigeren het te worden." (citaat)

De trein naar een wereld zonder discriminatie en racisme heeft zijn bestemming nog niet bereikt. Niet in de Verenigde Staten, maar ook niet in Europa en de rest van de wereld.
In de Verenigde Staten zijn de mensen zich meer bewust van hun slavernijverleden dan wij hier in Europa. Dit verleden, hoe zwart ook, verdient wat mij betreft meer aandacht binnen het onderwijs. Daarnaast hebben wij een eigen verantwoordelijkheid om ons te verdiepen in ons verleden. Wij kunnen onze ogen niet sluiten voor de rol van onze voorouders in de slavenhandel omdat we weten dat die er was. Het is nooit te laat om te leren en bewustwording te creëren en de gevolgen van deze geschiedenis te begrijpen.

Ik geef dit boek een dikke 4 sterren

Meer recensies van Sanne