Maakt nieuwsgierig naar meer

Sanne 11 maart 2020
“Verhaal van een leven” is geen feitelijke geschiedenis, maar zijn herinneringen van Paustovski van zijn eigen leven. Konstantin Paustovski leefde van 1892 – 1968. Een tijdperk waarin heel veel gebeurde en veranderde in Rusland.
“Verhaal van een leven” beslaat zes delen, twee delen per boek.

Deel 3 bevat de delen “Sprong naar het zuiden” (geschreven in 1960) en “Boek der omzwervingen” (geschreven in 1963).
“Sprong naar het zuiden” begint als het schip waar Paustovski aan boord is, aankomt bij de haven Soechoem, hoofdstad van Abchazië. Van de havenmeester mag niemand van boord, maar met een smoesje lukt het Paustovski uiteindelijk, waarna zijn leven in Soechoem begint.
In “Sprong naar het zuiden” reist Paustovski door Transkaukasië, waar hij af en toe op een plaats wat langer verblijft. Hij krijgt te maken met eerwraak, malaria en rovers. Paustovski geniet van discussieavonden met zijn vrienden, voornamelijk schrijvers, dichters en schilders. Hij beschrijft de schilderijen van zijn vrienden Zygmunt Waliszewski, Niko Pirosmanisjvi en Kirill Zdanevitsj beeldend en maakte nieuwsgierig. Ik kende deze schilders nog niet, maar kon enkele van hun werken bekijken op internet.
Een mooi stuk in dit boek vond ik hoe Paustovski zich wil inzetten voor de moecha’s (sjouwers).

“Er zijn mensen die in hun leven een hoofdrichting gekozen hebben en zichzelf bewust dwingen andere richtingen als zijsporen te verwerpen.” (citaat)

In “Boek der omzwervingen” reist Paustovski door een groot deel van de Westelijke Sovjet-Unie. Hij beschijft, net als in de voorgaande delen, uitgebreid de natuur en zijn schoonheid. Hij geniet hier enerzijds intens van, maar het maakt hem tegelijk ook eenzaam omdat hij hier met niemand over kan praten die hem zal begrijpen.
De discussieavonden en vriendschappen met onder andere Roevim Frajerman, Isaak Babel, Aleksandr Zoezenko en Edoeard Bagritski nemen een grote rol in in dit deel. Met zijn vrienden deelt Paustovski de liefde voor literatuur en poëzie.
Deze heruitgave van “Verhaal van een leven 3” bevat in “Boek der omzwervingen” een aantal hoofdstukken die wegens eerdere censuur nu voor het eerst zijn uitgegeven (zelfs nog voordat het in Rusland openbaar is gemaakt).

“Ik verlang er soms naar een gesprekspartner te ontmoeten met wie ik zonder mij te hoeven generen kan praten over zulke dingen als edelweiss of de geur van cipressenappels.” (citaat)

De herinneringen in de drie delen van “Verhaal van een leven” zijn prachtig en beeldend beschreven. De inhoud is groot en informatief, de stijl is genieten. Konstantin Paustovski schrijft romantisch en vol gevoel. Hij maakt mij nieuwsgierig. Naar meer over zijn leven, zijn boeken, maar ook naar Rusland, Oekraïne, Georgië. Zou ik nog herkennen wat Konstantin Paustovski beschrijft in zijn boeken?

“Er zijn van die heldere momenten, treffende vergelijkingen en geslaagde associaties van schijnbaar tegenstrijdige gedachten, die je niet kunt en ook niet hoeft te verklaren omdat het hart ze begrijpt en het verstand daarbij te snel af is.” (citaat)

Meer recensies van Sanne