aangrijpende roman

shannah bielen 31 maart 2021
Chiara, een heel succesvolle en bekende modeontwerpster, besluit om op haar eenenzestigste de journaliste Francesca in te huren om haar autobiografie te schrijven, nochtans heeft ze steeds geweigerd om haar privéleven in de openbaarheid te brengen.

In gesprekken met de journaliste, waarbij Chiara haar dagboekfragmenten toont leer je de geschiedenis van Chiara kennen. Dit brengt je terug naar de dag waarop het talent van Chiara opgemerkt wordt door Gabriele Galanti, een bekende modeontwerper, die in haar een getalenteerde en waardige opvolgster ziet en neemt haar onder zijn vleugels. Het gaat Chiara professioneel voor de wind. Het verhaal brengt het relaas van haar professionele leven, haar liefdesleven maar brengt je ook naar een noodlottige dag in augustus 1944, een dag die voor altijd gegrift staat in het geheugen van Chiara. Een dag die ze elk jaar herdenkt, een dag die impact heeft op alle beslissingen die ze in haar verdere leven neemt. En waardoor ze ook voor de rest van haar leven moet leren leven.

"Wat er is gebeurd, is zo vreselijk dat er eigenlijk geen woorden voor bestaan. Maar het is geen geheim, lieverd. Alleen wij drieën hebben er een geheim van gemaakt. Niemand anders."

Het boek start ook meteen met een fragment uit 1944 waardoor je direct een tipje van de sluier krijgt.
Door de korte hoofdstukken afwisselend tussen het heden en het verleden en de beschrijvende schrijfstijl van Jerrad zit er vaart in het verhaal en vlieg je echt door dit boek. Ik was geboeid en nieuwsgierig. Door de beschrijvende stijl waan je je ook op de verschillende plaatsen die in het verhaal voorkomen maar evengoed ervaar je een breed scala aan emoties: vreugde, verdriet, angst, afschuw.

Mooi opgebouwde roman gebaseerd op waargebeurde feiten.

Meer recensies van shannah bielen