Herkenbare Marai

TomD 11 mei 2020
Boedapest, begin jaren '40 van de 20ste eeuw. Een hoge ambtenaar ontmoet een vrouw die als 2 druppels water lijkt op zijn overleden geliefde. Ze komt uit Finland. Hij kan wat voor haar doen, zij kan wat voor hem doen... Doorheen deze ontmoeting ontspint zich een uitmuntend verhaal.
Hoogstaande literatuur! Prachtig opgezet werk. Marai verbaast de lezer telkens opnieuw door bepaalde gelijkenissen in het leven van verschillende personen tot uitdrukking te brengen. Slechts een handvol personages komen voor; aan de karakters wordt veel diepgang gegeven. Net als in "De gravin van Parma" (van Sandor Marai) draait het hier om een allesbepalende ontmoeting, net als in dat boek zijn er in deze roman lange monologen. Een mooi boek, ook als fysiek object (gebonden, mooi papier, omslagwikkel). Ik werd niet erg persoonlijk aangegrepen door de thematiek, maar ik heb het zeer graag gelezen. "Het zijn woorden en zinnen die men zelf had willen bedenken," staat op de achterflap. En dat is niet gelogen!

Meer recensies van TomD