Geschiedenis van de Middellandse Zee à la carte

TomD 29 september 2019
"De Middellandse Zee: een persoonlijke geschiedenis" van Fik Meijer stond al lang op mijn verlanglijstje. Met veel plezier gelezen en niets te vroeg. Door er een persoonlijke geschiedenis van te maken, was de auteur in de gelegenheid om à la carte te kiezen uit het hele menu dat de Middellandse Zee te bieden heeft. Dat mag soms letterlijk opgevat worden, waar hij verslag doet over weldadige olijfolie en kwalijk ruikende vissaus. Verder koos hij thema's als de onderwaterarcheologie, scheepvaart, en nog zo veel meer... Hij bleef steeds binnen de grenzen van de Grieks-Romeinse oudheid, groef af en toe diep en slaagde erin om meer dan 400 p. te blijven boeien. Hier en daar een overzichtskaartje toevoegen, had wel gemogen. Uiterst vermakelijke historische literatuur, die mijn interesse voor de Grieks-Romeinse tijd eens te meer heeft aangescherpt.

****
Toegevoegd aan mijn lijst "Romeinse geschiedenis": non-fictieboeken die de Romeinse geschiedenis (ca. 750 vC - 500 nC) behandelen.

Meer recensies van TomD