Spannende actiethriller in een mooi decor

vero13 15 maart 2024
Mikhail Kuznetsov is verbitterd na de mislukte ‘Operatie Duisternis’. Zijn degradatie van kolonel naar majoor die daarop volgde en het daarbij horende verlies van alle extra’s zoals zijn huis, kantoor en privéchauffeur, maken hem woedend en hij zint op wraak. Samen met zijn nicht Elena en met de hulp van de 2 zussen Grazyna en Gintare plegen ze een aantal plofkraken en een overval op een geldtransport. Politie-inspecteur Eeva Loitonen wordt samen met haar MOE-team (Misdaad Onderzoek Eenheid) belast met het onderzoek. Wanneer een aantal mensen van haar team verdwijnen, lijkt er meer aan de hand en beseffen ze dat ze zelf wel eens het volgende doelwit kunnen zijn. De zenuwen staan strak gespannen want niemand voelt zich nog veilig en het onderzoek verloopt heel moeizaam. Wanneer ook Eeva spoorloos verdwijnt worden alle registers opengetrokken om de daders te strikken.

Dit is het vervolg op het boek ‘Doelwit Aland’, maar kan perfect los gelezen worden. Het eerste boek heb ik nog niet gelezen (maar dat komt zeker nog aan de beurt) en ik kon alles moeiteloos volgen. Het verhaal speelt zich grotendeels af in Aland en Sint-Petersburg. Elk hoofdstuk vermeldt duidelijk waar het zich afspeelt en welke personages aan bod komen.

De auteur heeft een vlotte en meeslepende schrijfstijl. Je switcht mee tussen de personages en dat zorgt er voor dat je de karakters gaandeweg beter leert kennen. Zowel de tweelingzussen, Mikhail, Eeva als de Nederlandse inspecteur Jacob komen afwisselend aan bod en doen hun kant van het verhaal. Hun persoonlijkheden komen goed uit de verf waardoor je als lezer direct mee bent in de handelwijze en het denkpatroon van de personages. Ook de omschrijvingen van het landschap zijn verhelderend. Nochtans ken ik het land en de omgeving niet maar ik kon me er wel een voorstelling van maken.

Vanaf de proloog wordt je nieuwsgierigheid al direct aangewakkerd en dat blijft aanhouden doorheen het verhaal. Er gebeurt veel en er komen altijd nieuwe elementen aan bod zonder je te overrompelen met informatie, maar mooi gedoseerd. Ook de spanning neemt toe en hoewel we iets meer weten dan het MOE-team doet dit geen afbreuk aan het verhaal. Het plot lijkt ingewikkeld maar op elk moment is het goed te volgen en word je meegenomen op de helse zoektocht, want tenslotte staan er wel levens op het spel. De vele wendingen en onverwachte tegenkantingen houden je alert waardoor doorlezen de enige optie is. Naast de acties en onderzoeken wordt er ook aandacht besteed aan de persoonlijke en intiemere gedachten en problemen. Dit zorgt voor een mooie balans en af en toe een rustpauze.

Naar het einde toe neemt de spanning exponentieel toe en stevenen we af op een grote en spectaculaire finale. Goed uitgewerkt waarbij alle details worden afgerond en een slot die goed uitgekiend is waardoor je het boek met een voldane zucht dichtslaat.

Meer recensies van vero13