Zeer spannend en ongeloofijk actueel

Wendy Koedoot 01 september 2020

Dit boek gaat over een een mysterieuze bacteriële infectieziekte die is uitgebroken in Nederland.Dieren verspreiden de ziekte en dus worden deze door de overheid verboden.

Walter Rosenboom, laborant, trekt zijn eigen conclusie uit de monsters die er zijn genomen, maar deze is anders dan de regering.
Sophie Duval is gemeenteraadslid en wil een eigen partij oprichten.
Mensen en dieren verdwijnen spoorloos of gaan in quarantaine.De sfeer is grimmig, te vergelijken met razzia’s uit de Tweede Wereldoorlog.
Je moet je aangeven als je een dier hebt.
Arjen Verlinden geeft zijn hond en zichzelf op voor het verzet en ontmoet Lisette Jeuring, Li, met haar fret. Zij zijn zeker niet van plan te zwichten voor de grillen van de overheid en willen er alles aan doen om hun dieren te kunnen behouden.
Maar hoe ver ga je voor de liefde van je huisdier als een je eigen leven riskeert? Is het verstandig om bij het verzet te gaan? En wat hebben Walter en Sophie met dit alles te maken?

Je leert de karakters goed genoeg kennen om je in het te kunnen inleven. Sophie vind ik een arrogant kind, ik krijg de kriebels van haar.Wat voert ze in haar schild? Maar is ze wel zoals ze zichzelf voordoet?
Arjen is juist heel meegaand en vriendelijk, met hem heb ik meteen een klik.Hij doet echt alles voor zijn hond en is zeker niet bang uitgevallen. Ik kan me zijn liefde voor zijn hond zo goed voorstellen en zou waarschijnlijk hetzelfde doen. Li komt in eerste instantie apart over maar als je haar leert kennen is ze eigenlijk ook wel een vrouw met een klein hartje. Ik mag haar wel.

Het verhaal begint meteen spannend en komt heel erg actueel over omdat het verhaal raakvlakken heeft met de corona pandemie van 2020. De auteur heeft het verhaal al een paar jaar geleden bedacht, het lijkt wel of ze voorspellende gaven heeft want mensen moeten in quarantaine, dragen mondkapjes, bedrijfstakken vallen om en mensen proberen vanalles om de regels van de overheid te omzeilen.Er komt een tegenbeweging, het Verzet, die mensen en dieren opnemen in tentenkampen. Dit doet me denken kampen uit de Tweede wereldoorlog. Wil je daar wel zijn?

Het klinkt nogal als een ver- van -mijn -bed -show en het lijkt op een dystopische wereld maar is tegelijkertijd onbedoeld realistisch. Ik heb er gemengde gevoelens bij.
Het verhaal leest vlot en is boeit je vanaf de eerste letter, op sommige momenten is het zo realistisch dat het net lijkt of je het zelf meemaakt, op andere momenten komt het over alsof je in een dystopische, buitenaardse film zit en lijkt het niet te kunnen.
De opbouw naar het plot is goed al vind ik het jammer dat het verhaal afgelopen is en ik nog niet weet hoe het afloopt, ik hoop vurig op een vervolg.

Meer recensies van Wendy Koedoot